söndag 26 maj 2019

Serien "som får Game of Thrones att framstå som buskis"


Den 26 april 1986 inträffade en fruktansvärd olycka på kärnkraftsverket Tjernobyl i Ukraina. Av de 237 personer som befann sig vid reaktorn under olycksnatten fick 134 akuta strålskador. Av dessa avled 28 personer under de första fyra månaderna efter olyckan av olika följdsjukdomar. När reaktorn exploderade  förorenades 23% av Vitryssland, 5% av Ukraina och 1,5% av Ryssland och ett radioaktivt moln spreds över Europa.



(bildkälla hbo.com)



Om ni har tillgång till HBO rekommenderar jag miniserien Chernobyl som handlar om just denna fasansfulla olycka. Jag har inte tagit mig igenom alla avsnitten än, det är så otäckt att jag inte klarar streckse. Måste pausa mellan avsnitten. 



Men den är sååå sevärd! Den har gått rätt upp och tagit förstaplaceringen på imdb. Jag finner inte riktigt orden för att beskriva den, men jag kan länka till en artikel som beskriver den alldeles klockrent. Klicka -->HÄR för att läsa om serien "som får Game of Thrones att framstå som buskis". 


Och klicka --> HÄR så kommer du till en trailer.




Inga kommentarer: