söndag 5 augusti 2018

Smörrebröd 2.0 och modern konst





Minns ni min önskelista om kulturella utflykter den här sommaren? Jag har tre ställen på min lista och nu har vi bockat av två av dem. För nån vecka sen var vi på Krapperups Konsthall och idag tog vi oss över sundet för att komma till Louisiana Museum of Modern Art.






På vägen dit stannade vi för att äta lunch. Vi kom fem minuter för sent för att äta brunch, vilket vi hade siktet inställt på, men det gjorde absolut ingenting. Och det gjorde absolut heller ingenting att vi satt 45 minuter och väntade på vår beställning.  






Smörrebröden vi beställde var superba. Och serverade på att litet udda vis, ser ni, toppingen kom i separata portionsformar och brödet kom i brödkorg. Så käckt! Och så gott!







Café Rosenhuset i Vedbaek. Dit ska ni ta er, om ni kommer körande söderifrån på väg till Louisiana.






Louisiana ligger, för er som inte känner till det, på kuststräckan mellan Köpenhamn och Helsingör. 


Jag översätter från den danska hemsidan (som du hittar HÄR <--klicka):


"Det är ett internationellt museum för modern konst. Här möts konst, natur och arkitektur i ett enastående samspel, som drar gäster från hela världen och gör ett Louisianabesök till något exceptionellt året om. 

Muséet ligger i Nordsjälland med panoramautsikt över Öresund. Varje år har man 6-10 utställningar och muséet rymmer en förnäm konstsamling, som är bland de största i Skandinavien. Louisiana är samtidigt ett levande och engagerat kulturhus med kvällsöppet tisdag-fredag till 22:00 och ett rikt utbud av aktiviteter och arrangemang för både barn och vuxna". 


Här kommer ett axplock av bilder från nuvarande utställningar:


















Ojdå, råkade visst ta ett foto på maken och mig. 






Hehe.

















Har ni möjlighet så tycker jag absolut att ni ska försöka ta er dit nån gång. Blandningen av konstverk, statyer, installationer, inomhus och utomhus. Parken är alldeles fantastisk och ligger med magisk utsikt över Öresund.


Nu har vi bara ett ställe kvar på vår önskelista. Det HÄR. Det ligger närmast hemifrån, men jag tror nog att vi sparar det till hösten. Man måste ju ha nåt att se fram emot då också.






Inga kommentarer: