lördag 25 augusti 2018

Tre kvinnor och en drottning







Ser fram emot en spännande filmhöst. Har samlat på mig lite filmer som kommer på bio i höst och som jag är sugen på att se. 



Först ut är en film som redan haft premiär.






Domaren med Emma Thomson efter en bok av Ian McEwan. 



Oscarsbelönade Emma Thompson spelar hovrättsdomaren Fiona, som försöker rädda livet på den svårt sjuke sjuttonåringen Adam. Hans föräldrar vägrar ge honom en livsviktig blodtransfusion på grund av sin religiösa övertygelse. Lagen ger Fiona rätt att gå mot deras vilja, men vad vill Adam själv? Mötet dem emellan kommer förändra bådas liv, och kanske ser hon i Adam det barn hon aldrig fått. Samtidigt måste hon kämpa för sitt äktenskap med Jack som trots att han älskar henne vill ha en affär med en annan kvinna, eftersom passionen i deras relation numera saknas. 


Efter att ha kollat trailern tror jag redan att jag kommer älska filmen. Om inte för handlingen så för sceneriet. Alltså kolla! Jag dör! Kan detta vara filmen som konkurrerar med min absoluta favoritfilm när det gäller scenografi?







Vi fortsätter på temat med kvinnlig huvudroll.






The Wife med Glenn Close


I fyrtio år Joan offrat sin talang och sina drömmar för att underblåsa hennes karismatiske make Joe och hans raketkarriär i litteraturvärlden. Med ojämlika förutsättningar har de byggt upp sitt långa äktenskap och Joan har nu nått sin brytpunkt. På kvällen när Joe ska ta emot Nobels litteraturpris, höjdpunkten på framgångssagan, bestämmer Joan sig till slut att tillkännage den stora hemligheten.







Triss i filmer om kvinnor. Här kommer en tredje film jag är nyfiken på. 






Maria by Callas 



Hon kallades La Divina (den gudomliga) och nådde världsberömmelse som tidernas främsta sopran. Maria by Callas berättar Maria Callas historia ur hennes egen synvinkel, och med hjälp av hennes enastående röst. Tidigare okänt arkivmaterial har färglagts och fått nytt liv, och jämte operadivan själv medverkar de digniteter som omgav henne; Marilyn Monroe, JFK, Grace Kelly och Elisabeth Taylor.






Tre filmer om kvinnor! Wow, hör inte till vanligheterna. Men jag slutar min lista med en film om ett gäng grabbar. Som valde ett kvinnligt bandnamn.






Bohemian Rhapsody om Freddie Mercury och Queen


Filmen följer bandet Queens explosionsartade uppgång genom deras ikoniska låtar och revolutionerande sound, när bandet nästan splittras på grund av Freddie Mercurys urspårade livsstil och den trimfartade återföreningen under Live Aid då Mercury leder bandet i ett av de mäktigaste framträdandena i rockhistorien, samtidigt som han kämpar mot en livshotande sjukdom. Under tiden cementerar de arvet från ett band som fortsätter att inspirera outsiders, drömmare och musikälskare än idag.








Inga kommentarer: