tisdag 14 augusti 2018

Hastigt påkommet baksug








Igår hävdes grillförbudet vi haft ett bra tag nu. Vi firade med att grilla torsk i foliepaket. Supergott! Men när Loppan fick nys om kvällens middagsplaner var hon snabb att erbjuda sig att baka. Kan tänkas det berodde på att hon normalt inte äter så mycket blir särskilt mätt när jag serverar fisk...



Nåja, självklart fick hon baka om hon ville baka. Det fick bli bullar efter ett nytt recept jag hittat på instagram. 




ca 20 bullar


4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl strösocker
7 1/2 dl vetemjöl
150 g smör, rumsvarmt
3 1/2 dl filmjölk


Fyllning:
50 g smör, rumsvarmt
1/2 dl strösocker
2 tsk kanel

Garnering:
pärlsocker


Gör så här:


1.

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda bakpulver, vaniljsocker, strösocker och vetemjöl i en bunke. Tillsätt smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Tillsätt filmjölken och rör ihop allt till en kladdig deg.


2. 

Fördela degen i ca 20 muffinsformar utställda på en ugnsplåt. Eller i en muffinsplåt så håller de formen bättre.


3.

Fyllning: Blanda ihop smör, strösocker och kanel till en massa i en skål. 


4.

Gör en grop mitt i varje bulle och lägg ner en klick fyllning.


5.

Strö pärlsocker på kanterna på degen.


6.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 11-13 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk. Bullarna är godast nygräddade.


(receptkälla: lindasbakskola.se)




1 kommentar:

Frida G Svensson sa...

vi får också grilla nu! äntligen! enda problemet....nu regnar det hela tiden! =)