söndag 6 maj 2018

Hemlagad hemläxa


Minns ni när sonen skulle baka frukostbullar och hamburgerbröd i hemläxa? När han fick bannor av fröken för att jag hade tipsat honom om hur jag gör när jag bakar? Dvs att jag blandar alla torra varor för sig innan man blandar i vätska. Alltså typ mjöl, bakpulver och vaniljsocker och sånt.  Det skulle man absolut inte göra enligt hemkunskapsboken och enligt fröken.


Idag hade han hemkunskapsläxa igen. Att laga köttbullar, kokt potatis och brun sås. 






Köttbullar alltså. Det är inte helt lätt att laga. Jag är inte jätteförtjust i att göra köttbullar. Dels för att jag tycker det är meckigt och dels för att det är svårt att få dem att hålla ihop. Eller rättare sagt, jag lyckas numera att få ihop dem, men det har krävts många års träning att komma dit.






Eftersom receptet sonen skulle följa bara var till två personer, fick han laga enligt skolreceptet och jag lagade som jag brukar göra. Så vi alla skulle bli mätta. Psst... syns det på bilden vem som gjort vilka köttbullar? Nej... inte jättestor skillnad. Hrm... Men han var jätteduktig och jättegoda blev de, hans köttbullar. 


Men alltså, de här hemkunskapsrecepten. Jag undrar när de är skrivna. För de känns väldigt... annorlunda. Eller så är det jag som lagar mat och bakar annorlunda? De kokta potatisarna blev jättegoda, men de skulle tillagas på ett helt annat sätt än jag normalt kokar potatis. Jag brukar inte lägga potatis i kokande vatten och sen låta dem sjuda under lock. Kändes lite udda.


Men vis av erfarenhet lät jag sonen följa receptet till punkt och pricka. Men lite stolt är jag att han vågade krydda sina köttbullar mer än originalreceptet. Han fick lite feeling och kände att det var lite snål enligt receptet, och faktiskt hade han rätt. Han bullar blev alldeles perfekt kryddade. 


Tror jag ska låta honom träna lite oftare... 
Hashtag så slipper jag...



Inga kommentarer: