tisdag 30 januari 2018

Förkylning, söndagsångest och nachosemlor


Jisses, vilken envis förkylning. Efter sex dagar, känner mig äntligen lite piggare, men är fortfarande supersnuvig. Och hostig. Men eftersom jag tänkt gå tillbaka till jobb imorgon, tyckte jag det var läge att fira lite. Lite guldkant på vardagskvällen, så tänker jag inte så mycket på att jag ska upp tidigt och åka till jobb imorgon... 







Alltså blev det lite bakning. Ser ut som hönökaka, eller hur? Fast det är det inte. Det är typ vanlig kardemummabulldeg som jag kavlade ut platt, prickade med en gaffel och sen när den gräddats och svalnat skar i trekantsbitar.








Pudrade med florsocker och serverade med vispad grädde och mandelmassekräm.








Alldeles perfekt när man som jag inte är jätteglad för traditionella semlor, eftersom jag inte jätteglad för grädde. Här väljer man själv hur mycket man vill ha. Antingen att lägga en klick mandelmassekräm och vispgrädde så här, eller doppa brödbiten i mandelmassa och grädde. 



Farligt bara att det blev vansinnigt många "nachobitar" och det är lätt att äta för mycket... 



Men gott var det. Ursprungsreceptet hittade jag på fridagsbakblogg.se




Nachobröd:

25 g jäst
2,5 dl ljummet vatten eller mjölk
100 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk stött kardemummakärnor
1 nypa salt
8 dl vetemjöl


Mandelmassa:

200 gr skalad sötmandel
2,5 dl florsocker
1 äggvita


Gör så här:


Nachobröd:

1.

Börja med att smula jästen i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna - vetemjölet lite i taget. Arbeta degen smidig.


2.

Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.


3.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar. Kavla ut varje del så att den blir i samma storlek som din ugnsplåt. Lägg över den utkavlade degen på bakplåtspappersklädd plåt och rulla med kruskavel eller nagga med gaffel.


4.

Låt sedan jäsa i ytterligare 15 minuter och grädda sedan  i mitten av ugnen, ca 5-6 minuter.


5.

Tag ut och låt svalna lite innan du skär den i lagom stora trekanter. Låt sedan svalna helt. Servera med mandelmassa och grädde.



Mandelmassa:


1.

Mixa mandeln fint i matberedare eller mandelkvarn. Tillsätt florsocker och äggvita och blanda samman till en slät massa. Tillsätt eventuellt lite vatten om massan blivit lite för kompakt. Den ska vara krämig.


Jag fuskade och köpte färdig semle-mandelmassekräm i matafffären. Så smidigt.







Inga kommentarer: