söndag 14 januari 2018

Hämnd, familjehemligheter och skuld






Här kommer ett boktips. 
Ditt liv och mitt av MajGull Axelsson

En bok som förlaget beskriver som en bok om hämnd, familjehemligheter och skuld.



Märit kliver av tåget i Lund utan att själv förstå varför. Det är över femtio år hon senast var här och hon har inte längtat tillbaka en sekund. Hit kom hon som lovande läkarstuderande på 60-talet, en tid då folkhemmet växte och blomstrade. Men på Norra kyrkogården vittnar en massgrav om en annan verklighet. Här hamnade patienterna från Vipeholm, den stora anstalten för så kallade sinnesslöa strax utanför Lund. Det var där hennes bror gick under. Han som kallades Tok-Lars, Vidundret eller Haltelyttelasse. Vad var det som hände för alla dessa år sedan? Och vem bär egentligen skulden?

Ditt liv och mitt är en berättelse om en systers sökande efter sanning och upprättelse, om dem som inte fick vara med när svenska folket blev världsmästare i välfärd. En omskakande roman om hämnd, familjehemligheter och skuld.



En sån där bok som man läser och egentligen vill lägga ifrån sig, för att den är lite...obehaglig. Men jag höll ut och jag rekommenderar den varmt. Har man inte tid att läsa den kan man alltid göra som jag gjort, lyssna på den. Just nu finns den på sr.se/play under Radioföljetången (<--klicka). Alldeles lagom att lyssna på ett avsnitt i taget och andas lite mellan dem.








Nu är jag supernyfiken på flera av MajGull Axelsssons böcker. 




Inga kommentarer: