fredag 28 april 2017

Piccante pasta e un piccolo dessert



Det finns risk för fortsatt italiensk överdos här på bloggen framöver. Nu är det mindre än två månader kvar och vi laddar. Eller JAG laddar. Jag kämpar ju vidare med min italienskakurs. Hur det går? För nån vecka sen var jag redo att hoppa av, men senaste veckan kändes det som det lossnat lite. Kan ha att göra med att jag försökt lägga lite mer tid på pluggandet... Man kan inte lära sig nytt språk genom att gå på 1,5 timmes lektion per vecka. Det krävs lite mer än så.



Men nu skulle inte det här inlägget handla om språkkurser. Det ska handla om mat. Igen. Så klart. 







I söndags roade sig bägge barnen på varsitt håll utan föräldrar, så maken och jag passade på att fixa lite konfirmationsärenden. Och äta lunch på stan. 



Italienskt så klart. Min favoritpasta. Aglio el olio. Vitlök och olja. Nu har jag till och med lärt mig uttala det. Haha. Vad det betyder visste jag redan.







Pastan fick extra mycket chili i sig, så det behövdes nåt litet efter maten för att svalka smaklökarna. Nåt litet.



Italienskt. Som Tiramisu. En annan favorit. I efterrättsform. Apropå form, vilken söt förpackning! En liten glasburk med lock.








Jamen jag sa ju LITEN. Och vi delade på den. För att vi egentligen var mätta och för att vi inte ville vara för onyttiga. Men vet ni. Det var tur att vi valde den minsta portionen. För den var faktiskt inte jättegod. Inte alls lika god som den jag brukar göra själv.  Här nedan är mitt recept. 






4 ägg
1 1/2 dl florsocker
500 g mascarpone eller Philadelphia Cream Cheese 
4 msk Amaretto mandellikör
2 dl starkt kallt kaffe
20 savoirdkex eller 150 g biskvier eller en färdig tårtbottensats
2 msk kakao
ev. Kahlua eller Tia Maria



1.

 Vispa gulorna pösiga med sockret. Blanda ner ost och Amaretto.


2. 

Vispa vitorna till fast skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.


3. 

Doppa hälften av kexen i kaffe och lägg dem i en skål eller form, alternativt stänk kaffe över första lagret tårtbottnar. Bred hälften av ostmassan ovanpå kexlagret. Upprepa och avsluta med ett ostlager.


4. 

Pudra med kakao och ställ i kylen i minst 4 timmar, helst över natten.


Alternativ: byt ut lite av kaffet mot Kahlua eller Tia Maria.



Apropå mat och recept, ni missar väl inte min andra blogg där jag samlar alla mina recept? HÄR (<--klicka) hittar ni den.





Inga kommentarer: