tisdag 11 april 2017

Come va?


Minns ni jag berättat att jag hoppat på en nybörjarkurs i italienska inför kommande semester?


Hur går det, kanske ni undrar? Come va? heter det.  
Cosi-cosi. Sisådär.






É facile? No! Non è facile!
Om det är enkelt? Nej! Det är inte lätt! 


Jo, språket i sig och grammatiken och så, men det svåraste är ju att ta sig tid till att plugga! Det går ju inte att lära sig nytt språk och tro att det räcker att dyka upp på 1,5 timmes lektion per vecka... 


Och inte blir det bättre av att il signore insegnante är en bestämd italiensk herre som verkar ganska otålig i sin ambition att lära oss italienska... Jag hade för mig att jag anmält mig till en nybörjarkurs, men ibland undrar jag om det inte är en intensivkurs med inslag av överkurs... Eller typ, "se till att de lär sig så mycket som möjligt på fortast möjliga tid". Och "de har säkert inget att göra på kvällarna, så se till att ge dem rejält med läxa".


*insert emoiji med uppspärrade ögon*


Följ den spännande fortsättningen. 
Seguire il futuro eccitante. 


Nu ska jag plugga glosor och göra 45 övningar i övningsboken. Och skriva en uppsats till nästa lektion. Jisses... 



Inga kommentarer: