måndag 26 januari 2015

Afterwork och utflyktstips

Häromveckan var jag på en något annorlunda afterwork. Annorlunda men helt i min smak.
Efter alla afterworks och kickoffer man varit med i och paddlat kanot, spelat cricket, frisbee, brännboll, lekt fångar på fortet och den ena sportigare aktiviteten värre än den andra var jag väldigt glad att se att agendan innehöll följande:

1. Musei-besök
2. Tipsrunda på museet
3. Matlagning

Alltså, som sagt, helt i min smak.

Och så himla kul vi hade. Jag hade extra kul, tror jag, eftersom jag för första gången nånsin vann en afterwork-tävling. Att vinna en tipsrunda i IKEA-kunskap, det är väl nåt att vara stolt över, eller?

Nåväl.
Här kommer mitt utflyktstips.




Om ni nån gång har vägarna förbi Älmhult tycker jag ni ska göra ett besök på IKEA-museet. Och be om en guidad tur! Så himla intressant att höra historien bakom IKEA och Ingvar Kamprads långa cv, från det att han började sälja tändsticksaskar till sin mormor som 6,5 åring.




Kul att se att så mycket finns bevarat. Som Ingvars första skrivbord. Som dock inte var ett IKEA-skrivbord... Men det fanns redan ett skrivbord där han hyrde in sig, så varför skaffa ett nytt?




Så här piffiga var tydligen IKEA-anställda på 40-50 talet.




Som sagt, museet är värt ett besök. Förutom IKEA-historien och Kamprads cv så är museet fullt av inredningsnostalgi. Ett rum per årtioende och jag lovar det blir många "Ååå, en sån hade jag!" "Åååå, den kommer jag ihåg!", "Precis så här såg det ut på den tiden!"




Visste ni att det finns 365 IKEA-varuhus i världen?




Och man har tydligen stora planer.
The sky is the limit.


Dagens utflyktstips, alltså. IKEA-museet i Älmhult.


Inga kommentarer: