måndag 8 december 2014

Tomtarna har flyttat ner från loftet



Jodå, till slut fick de komma ner från loftet. Tomtarna.
Loppan har ju efterfrågat julpynt ett bra tag och i helgen gav jag efter. Eller rättare sagt, fick tid att plocka fram lite mer jul.




Jag är väl inte jätteglad för tomtar, men de hör julen till.
Inte minst om man frågar barnen.

Och jag vill ju inte snuva barnen på en tomtejul.
Så då gäller det att hitta en bra kompromiss.

Lekvänliga tomtar!

Just de här virkade tomtarna har jag själv gjort en gång i tiden för många, många, mååååånga år sen.
Ganska imponerad över det idag, faktiskt. Vet inte om jag skulle haft tålamod att sitta och pilla ihop såna idag.




Och pillat ihop nåt, det har även Loppan gjort.
Den här fina snögubben har hon gjort i skolan.

Och de små tomtefigurerna hade jag när jag var liten.
Fast jag tror inte att jag lekte med dem. De var nog mer till pynt.
Men Loppan får leka. Hur mycket hon vill med dem.
Vilket hon vill.




När hon inte håller på och pysslar med sina adventskalendrar.




I sällskap av en mjukistomte jag köpte på en marknad i Beijing under en tjänsteresa för många år sen.
Tror inte jag gav mer tre kronor för den.




Kalendrar, ja.
Just den här är lite extra spännande. En reklamkalender från en leksaksbutik. I varje lucka finns en leksak som man kan tävla om. Om man hittar bilden i butikens julkatalog, vill säga.

Än så länge har vi inte vunnit. Men Loppan lever på hoppet.




Och tar en chokladbit under tiden.




Och när det är läggdags i juletid kan man ju alltid klä sig lite säsongsbetonat.



Jul i vårt hus.
Eller åtminstone i Loppans rum.


Förresten så letar jag fortfarande efter den här.





Inga kommentarer: