onsdag 9 oktober 2024

Nya Österlenpärlor, del I

I somras var vi en utflykt i skånska Smedstorp på Österlen. Skrev om det HÄR. I helgen åkte vi tillbaka. Jag hade läst på instagram om några andra utflyktspärlor som vi missade i somras, när vi var just i det lilla samhället. Wow, säger jag bara. Har du planer på att ta dig till Österlen får du inte missa Smedstorp. Ett samhälle med ca 500 invånare, beläget i Tomelilla kommun och en av orterna på Österlen som har tågförbindelse.





Som sagt.






Det här stället missade vi helt i somras. Tror vi gick förbi, men tänkte att det var väl bara en liten Icabutik typ. Ica fast inte Ica. Men ack vad vi bedrog oss. 


Häng med så går vi in!


Leif Handlare, butiken som funnits i samma familjs ägo sen 1936. Jag kunde så klart inte låta bli att fråga. 






Visst var det en matbutik. Men också så mycket mer. 











Alltså jag älskar älskar sånt här. Så himla mycket att titta på. 






Jag handlade ingenting, men just den här kan jag ångra lite. Tyckte så himla mycket om förpackningen... 





En annan fin förpackning. 








Fingrade länge på alla prylarna med bilmotiv. Väskor, pennor, pennskrin, nyckelringar... så fina. Men fel bilmärke. Det var ju inte min bil. Hade det varit ett engelskt bilmärke för en annan liten liten bil hade jag nog shoppat loss rejält.






Inte min favoritläsk, men fin. 
Fastnade länge på den här avdelningen. Men det fanns fler rum.






Ett riktigt retrorum.












Minns faktiskt inte om detta var ett fikahörn eller om det hörde till rekvisitan. Eller såldes. Det var ju sagt så himla mycket att ta in och titta på.










Men ni ser ju, hur mycket som helst att titta på. Jobbigt att bli grymt köpsugen, men egentligen inte ha nåt behov och definitivt inte ha nån plats. 






Men på matavdelningen kan man ju alltid unna sig nåt. Nej, det blev inga tuggummin. Jag gillar inte tuggummi och hade jag gjort det hade jag inte nänts äta dem, för såna här fina förpackningar vill man ju inte slita upp. 

Japp, jag är en sucker för fina förpackningar. 







Maken är en sucker för gin. Så jo, visst blev det ett köp. Några frestande tonicflaskor fick följa med hem. 





Oj vad den här glasmontern gav mig Romvibbar! Jag lovar det kommer inlägg från Rom. Har bara inte hunnit.  Först kommer det nog något mer inlägg från Smedstorp och den här utflykten innan dess. Vi hittade ju fler pärlor. 



2 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vilken ljuvlig affär! Smedstorp är namnet på min mormor/morfars sommarställe i Malexander :)

smile sa...

Fint namn! Nu kommer du förknippa det med det lilla samhället på Österlen och den här butiken. :-)