tisdag 16 april 2024

Känt i backen

Här kommer mitt sista inlägg från Österrikeresan. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag stötte på ett känt popband när vi var där. Cliffhanger, eller? Spännande, vilket band kan det ha varit? 

Varit är verkligen rätt ord, för det är inget nu aktivt popband. Och det var heller inga levande artister. 



Det var i statyform! 



Det är de fyra medlemmarna i Beatles som står staty mitt i samhället!






Varför det, kan man undra? Vad har fyra killar från Liverpool för koppling med en liten, inte jättekänd,  österrikisk skidort? Varför finns det ett Beatlesmonument just där?





Jo, för 1965 filmade de nämligen några scener i videon till låten Help, just där i backarna i Obertauern i Österrike! Under två veckor var Beatlarna i Obertauern tillsammans med ett filmteam på ca 60 personer. Lokala invånare agerade skidstunt-dubbelgångare och grabbarna bodde på Hotel Edelweiss, där monumentet nu är upprättat. 





Uppe i en av backarna finns den här hyllningen till dem. Just den bilden har jag googlat fram, för maken glömde ta foto när han skidade förbi den..! 


Men alltså hur coolt? Hade ingen aning om att de ens varit i Österrike och filmat, än mindre att det var just där, i det lilla skidsamhället som jag, innan vi åkte dit, aldrig hört talas om. 


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

NUJV :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Help!

smile sa...

@tankebubblor - :-D