torsdag 27 juli 2023

Podtips med potentiellt filmscoop

Jag erkänner. Jag gillar behind the scenes-information och jag har en lätt fascination för konspirationsteorier. Har inte alla det? Eller man kanske inte erkänner det? Nåväl. Vet inte om detta faller under rubriken konspirationsteorier, men behind the scenes är det definitivt. 

Jag lyssnar inte på många poddar, men  Alex och Sigges pod lyssnar jag på. Häromveckan hade de ett intressant avsnitt som handlade om Lasse Åbergs film Sällskapsresan. Sällskapsresan som gjorde succé när den släpptes, inte minst hyllades den för att den skildrade den svenska folksjälen. Filmen är den mest sedda svenska filmen med sina 2.038. 589 besökare. 

Sigge berättar i podavsnittet hur han gjort en gedigen efterforskning och landat i att Lasse Åberg sannolikt har plagierat en fransk filmserie vid namn Les bronzés, som visades på de franska biograferna i samband med en fransk filmfestival 1978. En fransk film? Hur var det nu med den svenska folksjälen? Och plagiat?! 


Superfascinerande! Avsnittet finns HÄR och HÄR hittade jag en artikel där Lasse Åberg svarar på Alex och Sigges anklagelser om plagiat. 

Sant eller falskt? Who knows! Men intressant podavsnitt var det i alla fall. 


Inga kommentarer: