måndag 21 december 2020

Peppiga skumtomtar, mjuka diskvänliga pepparkakor och lussekattsteaser

 





Jag berättade ju häromdagen att jag testade att baka skumtomtar i ugnen och att resultatet blev så där lagom gott. Jag berättade dock inte att jag även gav mig på ett annat recept som inkluderade skumtomtar. Bäst att passa på liksom. Innan nån annan äter upp skumtomtarna från påsen... 



Jag gjorde pepparkaksinbakade skumtomtar. 






Man tar pepparkaksdeg (jag använder alltid färdigköpt deg från mataffären, glöm att jag gör egen deg) och klär in en halv skumtomte till en boll. Man kan nöja sig med det och grädda så, men jag kunde så klart inte låta bli att använda min kakstämpel. Som jag sällan använder, men som jag hittade när jag röjde kökskåpen inför köksrenoveringen. 


Ja ni ser ju på bilderna. Det blev inte världens snyggaste kakor. Inte världens godaste heller, om du frågar mig, men de hade en rykande åtgång från kakburken, så någon i familjen måste ha gillat dem...


HÄR är receptet, om du vill testa. Har du barn är jag övertygad om att de gillar dem.


På pepparkakstemat fortsatte jag även att baka häromdagen. Jag hittade ett recept på mjuk pepparkaka och det var jag ju så klart tvungen att testa. Inte minst när jag läste i receptet att det var minimal disk som skulle gå åt när man bakar den. Minimal disk gillar man ju. Och dessutom så skulle man bara röra ihop smeten, utan att plocka fram elvisp. Lovely!






Mmm... känner ni pepparkaksdoften? Vänligen bortse från mina tår som sticker fram där i underkanten av bilden... 



3 dl vetemjöl

1,5 dl socker

1 tsk kanel

1 tsk malda nejlikor

1 tsk malen ingefära

1 tsk bikarbonat

100 g smör

1 dl grädde

1 dl mjölk

1/2 del sirap

2 msk lingonsylt

ströbröd till formen


Gör så här:


1.

Sätt ugnen på 175 grader.


2.

Smörj och bröa en avlång form.


3.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 


4.

Smält smöret och rör ner det och resten av ingredienserna i bunken med det torra. Smeten ska INTE vispas utan endast röras om. 


5.

Rör allt ordentligt så det blir en slät smet och häll den sedan i brödformen. 


6.

Sätt in formen längst ner i ugnen i ca 40-45 minuter. Låt kakan vila i formen när du tagit ut den, innan du skär i den. 


Vad säger ni, klarar ni fler kakor? Vi kanske ska riva av alla här i ett inlägg, så har vi det gjort. Det vill säga tittat på de julkakor jag bakat hitills i jul. Lussekatter! Jag gjorde ju lussekatter! För en evighet sen, känns det som, men det var veckan innan lucia. 


Låt oss titta. 


Nej, förresten, vi tar dem i ett eget inlägg. Jag fick en sockeröverdos bara att skriva om alla kakor... Jag återkommer. 





Ska bara tassa ner i köket och ta en bit rocky road. Innan de försvinner... 




Inga kommentarer: