lördag 9 maj 2020

Rabarberskörd





Grannens trädgård har börjat årets godsaksleverans. Rabarber, vinbär, krusbär, smultron, björnbär, hallon. De har massor och äter inte alls själv. Och jag tar mer än tacksamt emot. Igår knackade grannen på dörren och sa att makens rabarberplantor var skördefärdiga och vi var välkomna in att plocka. Makens plantor? Ja min make, alltså. Grannen vet att det är herrn i vårt hus som är mest förtjust i rabarber, så nu har hon döpt plantorna efter honom. Och han - och jag - tar som sagt tacksamt emot. 



Det var ingen jätteskörd igår, men tillräckligt för en fredagsefterrätt. Jag bakade efter det HÄR receptet. När det finns lite mer att skörda - alternativt köper jag i affären - kommer jag göra den HÄR supergoda marmeladen. Den tog slut på ett nafs, förra gången jag gjorde.




Inga kommentarer: