onsdag 11 juli 2018

Polkagrisar, ballongfärder och minigolf





Så är vi på hemmaplan igen, efter några dagars äventyr i Småland. 
Gissa var i Småland? 









Rätt gissat! Självklart var vi i Gränna. Och till skillnad från många Grännabesökare så är vi inte jätteförtjusa i just polkagrisar och själva polkagristillverkningen som demonstreras i de många polkagristillverkande butikerna. Eller jo, det syns väl på bilden att det än en som gillar dem. Hon högg den största påsen hon kunde hitta, men riktigt såååå förtjust är hon inte när hon väl är på hemmaplan igen (säger jag vis av erfarenhet) så hon fick nöja sig med en liten påse karameller. 


Men jissses så många smaker det finns att välja mellan. 



Nu är det så att det finns en annan Grännaspecialitet som vi är mer förtjusta i, men det spar vi till ett eget inlägg. Nej, det blir nog två egna inlägg, för jag kom precis på att det är två Grännaspecialiteter som vi aldrig missar när vi är där. 






En sak som vi dock har missat, under alla de otaliga gånger vi tidigare varit i Gränna, och det är Grännamuséet och S.A. Andrée-utställningen. 







S.A. Andrée i egen hög person. I fotograferat tillstånd och i vaxformat tillstånd. 



Vem är S.A. Andrée, kanske du undrar? 


Salomon August Andrée, under sin livstid oftast bara kallad S.A. Andrée, född 1854 i Gränna, död i oktober 1897 på Vitön (Svalbard), var en svensk patentingenjör, äventyrare och ballongförare, känd för Andrées polarexpedition, ett misslyckat försök att nå Nordpolen med vätgasballong. 


Även om han misslyckades, så är han ortens stolthet, så självklart hyllas han med på ett museum i hemorten.








Fascinerande karl. Fascinerande historia. HÄR (<--klicka) kan du läsa mer om honom. Jag är lite nyfiken på att läsa den HÄR boken (<--klicka) också.






En sak som vi aldrig missar när vi är i Gränna är att spela minigolf. Jag var regerande mästare sen förra besöket, men... eh... jag lämnade över den titeln till maken i år.






Nån var stylish som alltid.









Käck bana. I ett av hindren ska bollen in genom avgasröret på en gammal rostig bil.






Loppan höll ordningen på ställningen. 






Och jag gladde mig åt att göra hole in one på 18e hålet.


Fortsättning följer. Man hinner mycket på 2,5 dag. 



Inga kommentarer: