söndag 24 januari 2016

Semla i ny form


Har ni sett att det florerar en massa nymodiga varianter på den klassiska semlan? Ifjol kom semmelvrappen och även varianter med choklad eller blåbär, antingen i bulldegen eller i grädden. 

I år har jag sett varianter både på semmelmuffins och semmelkladdkaka. Eftersom jag är svag för kladdkaka, var jag bara tvungen att testa just den varianten. 




Framför allt när jag såg den här bilden från mittkok.se dyka upp i mitt instagramflöde.


Men jag erkänner att det som lockade mig mest med att testa att baka den var att jag tyckte det lät helt galet. Kladdkaka med semmelsmak liksom? Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur det skulle smaka. 

Men vet ni, nu har jag testat. Och det smakar verkligen semla! I kladdkakeform. Helt galet. Men galet gott! 


Receptet finns här. Och där hittar du även bilder på hur min variant av kladdkakan blev.


Inga kommentarer: