fredag 17 juli 2015

Potatisskörd

Självförsörjande på grönsaker lär vi nog aldrig bli i vår trädgård. I alla fall inte den här sommaren. Hittills. Det vill sig liksom inte. Det enda som växer så det knakar i trädgården är sånt man inte kan äta. Som murgrönan som växer som sjutton i år. Och ormhasseln som växer lika explosionsartat som alla år. Och bokharabindan, innan vi fick nog och grävde upp den.
 
Men det ätbara. Det vill sig inte riktigt. Än. Vi har plockat fyra (!) jordgubbar. Och häromdagen tänkte jag att det nog är hög tid att skörda potatis. Jag började gräva. Och titta vad jag fick upp:
 
 
 
 
Tre potatisar! Tre! Som i 3. Alltså...
 
Det fanns förvisso fler där nere i jorddjupet, men de var typ stora som knapphålshuvud.
 

 
 
Men självklart tillagade jag dem!

 
 
 
Och gissa om vi njöt när vi åt dem. På bästa sätt, med lite smör och salt. Mumma!
 
Fast jag gissar att resterande potatis får vi äta till vintern om de fortsätter att växa i den här takten...
 
 

Inga kommentarer: