lördag 30 maj 2015

Shanghai del 10 - Shanghai pedikyr



Känns som det var en evighet sen jag var i Shanghai, men jag fortsätter att tanka av bilder. Jag upplevde inte det som att jag fotograferade mycket, men det måste jag ha gjort med tanke på hur många bilder jag visat här... Och jag är inte klar än...
  
Just det här inlägget kanske ni vill hoppa över. Om ni inte gillar att titta på fötter. Men jag måste bara visa. Och berätta. Jag har det även på film, men den behåller jag för mig själv. Barnen höll på att skratta ihjäl sig när de såg den.
 
 
Sista kvällen  i Shanghai bestämde jag mig för att unna mig en fotbehandling. Välbehövligt efter allt promenerande vi gjort under veckan. Oj vad vi gick och gick. Det finns ett mycket väl fungerande tunnelbanenät i Shanghai, har jag förstått, men vi hoppade över det. Vi transporterade oss via taxi eller till fots. Eller rättare sagt, när vi hade bråttom - som när vi skulle iväg och shoppa äta - då tog vi taxi. När vi shoppat ätit färdigt, promenerade vi hem. Men man får ju se så mycket mer när man promenerar än när man transporterar sig under jord. En av kvällarna hamnade vi nog dock i ett något tvivelaktigt kvarter, jag och två av mina kollegor. Men jag kände mig trygg med grabbarna och vi kom hem till slut. Efter att ha promenerat med höjda ögonbryn nån timme.
 
Men det var ju inte det jag skulle berätta om. Jag skulle ju berätta om min fotbehandling.
 
Jag har tidigare berättat om att engelskkunskaperna inte var särskilt översvallande och de som stod i receptionen på hotellets spa var inte heller helt haj på engelska. Jag var där inne några gånger tidigare under veckan för att reka läget, men det var svårt att göra sig förstådd. Men efter att ha lyft benet i luften (?!) framför receptionsdisken och pekat på mina fötter och efter att noggrant ha googlat vad "Shanghai pedikyr" betydde lyckades jag få till en behandling. Jag lyckades till och med förhandla mig till både pedikyr och fotmassage för priset av en fotmassage. En och en halv timme senare svävade jag ut ur spaet på mjuka välmassagerade fötter. Men innan dess hade de blivit bankade på och klappade på och viftade fram och tillbaka i luften. Ni får föreställa er rörelserna, men här kommer några stillbilder.
 
 
 
 
Bakom ett draperi längst in i spaet stod såna här. Sammetsklädda fåtöljer med fotpall. Ett helt rum fullt med såna.
 

 
 
Men jag var helt ensam, där på fredagskvällen, när jag satte mina trötta - och extremt bleka - fötter i ett varmt fotbad. Innan dess hade jag förresten fått en snabb - och hårdhänt - och oväntad - massage på axlar och rygg. En liten stund där blev jag nervös och trodde vi missförstått varandra. Men så kom fotbadet fram och jag kände mig lugn. Lugnare. Det var fotbehandling jag beställt. Och skulle få.
 

Jag låter följande bilder tala för sig själv.




 
 
Akrobatisk pedikyr. Det stod det ingenting om när jag googlade på Shanghai pedikyr...
 
 
 
 
Men som sagt, efter att under en och en halv timme blivit hyvlad och filad på, bankad och kittlad, så kunde jag sväva upp på mitt rum och sätta mina mjuka fötter i hotellet lånetofflor.
 
 
 
 
För att sen sjunka ner i hotellsängen och fortsätta gissa handlingen i de kinesiska TV-programmen.
 
Shanghai pedikyr. Ofarligt. Men en upplevelse.
  
 


1 kommentar:

Anonym sa...

Åh så kul att du efter en veckas tvekande unnade dig denna lyx :-) /M