onsdag 5 november 2014

Filmtips!

När sonen var lite yngre än vad han är nu ville han gärna att vi läste Martin Widmarks böcker i serien Lasse Maja för honom. Och nu är det lillasyster som tagit över böckerna och vill att man ska läsa för henne.

Men vet ni?
Jag har faktiskt aldrig gillat att läsa högt ur dem.
Vet att det nästan är som att svära i kyrkan att erkänna det, men jag har haft liiiiite svårt för böckerna. Jag läser men jag känner mig inte engagerad i handlingen när jag läser.
Märkligt, jag vet inte varför. 


(eget kollage med googlade bilder)


Men men, huvudsaken är att barnen gillar dem.
Och huvudsaken är att de tycker om när man läser för dem.

När senaste Lasse Maja filmen dök upp på biografen ville så klart bägge barnen se den. Tillsammans, hela familjen.
Jag kände mig inte helt sugen men jag följde så klart med. En dag förra veckan när vi hade lite höstlovsledigt allihopa.

Och vet ni?

Jag gillade den!
Jag tyckte riktigt bra om filmen.
Mycket bättre än om böckerna. 

Hrm... There´s a first for everything, I guess. 
Jag brukar sällan välja filmversionen före bokversionen, oavsett ursprungshistoria.
Men här gjorde jag det.


Så alltså. 
Vi rekommenderar den. Hela familjen.




LASSE MAJAS DETEKTIVBYRÅ. SKUGGOR ÖVER VALLEBY


Och barnen rekommenderar som sagt även böckerna.

Och maken har sett den här. Som han rekommenderar varmt.


Inga kommentarer: