söndag 10 januari 2010

Filmtips!


SLUMDOG MILLIONAIRE

Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Bombays slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska tv-versionen av"Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, ska veta de rätta svaren. Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga föratt förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat.

Vet inte varför jag inte sett denna förrän nu. Den var ju fantastisk!

Och här kommer ytterligare ett filmtips;


MIRAKLET MED HENRY POOLE

Efter sämsta tänkbara besked från läkaren flyttar en desillusionerad och bitter Henry Poole in i ett soligt medelklassområde, fast besluten att tyna bort i ensamhet. Men omvärlden gör sig snart påmind när den snokande grannen Esperanza tycker sig ha upptäckt ett mirakel i form av en stor fläck på Henrys husfasad. Till hans stora irritation attraherar fläcken snart en växande skara människor som är övertygade om fenomenets gudomlighet. Men när Henry träffar den ensamstående mamman Dawn och hennes dotter Julie, återvänder livet sakta till honom och han börjar undra om mirakel kanske trots allt existerar...

(Bild och text lånat från lovefilm.se)

6 kommentarer:

mills sa...

Låter som en att lägga till i "hyra-DVD" listan.Milla

♥ mamman i huset ♥ sa...

Ja den har faktiskt jag också sett, och den är väldigt bra. För att inte tala om boken...

Kram!

Cajsa sa...

Visst är den bra! Jag inbillar mig att den blir ännu bättre när man vart i Indien. Jag känner igen färger, och miljöer. Jag kan nästan känna lukterna. Kram Cajsa.

Gottegrisen sa...

Jag såg filmen direkt efter jag läst boken och då blir man ju alltid besviken, men boken var jättebra :o)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Är ni medlemmar i Lovefilm? Vi är det för tillfället och känner oss nöjda med det eftersom vi ju bara har SVT och tv4 hemma hos oss.

Kram!

s.m.i.l.e sa...

Japp! Rekommenderas varmt.