torsdag 15 oktober 2020

Boktips för öronen


Jag har ett boktips. För öronen. En bok som du inte bör läsa, du bör lyssna på den.

I full blom: mina betraktelser kring viktiga och oviktiga ting

av Edward Blom

En helt galen bok, men som är helt fascinerande. Så här beskrivs boken på adlibris: 


"Ett porträtt i helfigur av en av Sveriges mest färgstarka personer. I denna mycket personliga bok blandar Edward Blom humor och allvar, kultur och litteratur, högt och lågt, folkbildning med egna upplevelser. I drygt trettio yviga kapitel får vi bland annat ta del av hans syn på herrmiddagens magi, döden, att bli far, alkohol, lyckan i manglat linne, bikten, rakning och den svåra saknaden av att inte längre vara en ung stofil. Fram träder bilden av en långt mer komplex och reflekterande person än den matglade livsnjutaren vi lärt oss älska genom TV, radioprogram, poddar och tidningar". 


Att höra Edward själv berätta är halva behållningen med boken. Men jag var tvungen att ibland stänga av och pausa lite. Jag blev nästan lite illamående mätt av väldigt målande berättelser av måltider, överdådiga måltider. Och jag förstår för mitt liv inte hur man klarar av att konsumera såna mängder alkohol, eller dryck överhuvudtaget. Men det är samtidigt något som är så fascinerande att jag sträcklyssnade. Med lite småpauser emellanåt då. 


Jag rekommenderar! 



Inga kommentarer: