tisdag 2 oktober 2018

Avokado, koriander och annat gott. Och ny kokbok.





I helgen fick jag en ny kokbok i försenad födelsedagspresent. Naturligtvis bläddrade jag genast igenom den. Och vilken lycka när jag hittade ett recept där jag hade precis alla ingredienser hemma. Då var jag så klart tvungen att testa det med detsamma. 






1 gurka
2 avokador
1/2 rödlök
1 burk svarta bönor
ca 1 dl hackad färsk koriander
3-4 mdk olivolja
saft från 2 lime
1/2 tsk chiliflakes
salt och peppar


Gör så här:


1.

Tärna gurka och avokado. Hacka rödlök. 


2.

Skölj svarta bönor i en sil. 


3.

Blanda gurka, avokado, rödlök, bönor och koriander i bunke. Tillsätt olivolja, pressad lime, chiliflakes, salt och peppar. Blanda om och låt stå svalt till servering, plasta in tätt så håller sig salsan grön och fräsch. 






Avokado - en favoritingrediens. Och kombinerat med färsk koriander, såååå gott! 



(receptkälla: Fest med Systrarna von Sydow av Ebba Kleeberg von Sydow och Amy von Sydow Green)




Inga kommentarer: