fredag 30 mars 2018

Påskig passion och mumsig mango - Efterrättstips!








Behöver ni tips på en god snabblagad efterrätt som passar i påsktider? Då har jag ett kanonrecept här. Smakar friskt och gott. Och kan förberedas i god tid. Smakar faktiskt bättre om den har fått stå till sig i kylen ett tag. 





Originalreceptet från Allers.se är för två personer, men det är bara att dubbla. Jag dubblade och fick ut 6 lagom portioner. Men det beror så klart på storleken på skålarna eller glasen man serverar i.


2 port.

1 1/2 dl vispgrädde
125 g kesella med vanilj
1 äggula
2 msk vaniljsocker
1 mogen mango
2 passionsfrukter


Gör så här:

1.

Vispa grädden fluffig med elvisp. Vänd sedan ner kesella, äggula och vaniljsocker.


2.

Skala mangon och skär i ganska stora klyftor. Jag hackade i tärningsstora bitar och nöjde mig med att dekorera med klyftorna. Gröp ur passionsfrukterna. Varva sedan mango, passionsfrukt och vaniljkräm i fina glas och servera direkt. Jag smulade lite digestivekex och blandade med lite smält smör, och lät det stå i kylen under tiden jag vispade grädde och hackade mango. Sedan varvade jag kräm, mango, passionsfrukt och digestivesmulor. 


In i kylen och servera kallt! I originalreceptet stod det att man skulle servera direkt, men jag tyckte det var mycket godare kallt. Hur vet jag det? För att det blev några över... 







För de som inte vågar sig på att testa nya smaker, hrm... som någon av de yngsta i familjen, kan man ju alltid servera ett alternativ. Eller så kan man så klart äta bägge sorterna om man är väldigt sugen på efterrätt. Eller inte kan bestämma sig. Jag gjorde det lätt för mig och gjorde chokladpudding från pulverpaket... Serverade med en klick vispad grädde och dekorerade med kolakulor. 



Snabbt och gott! Och ser lite festligt ut. 




Inga kommentarer: