lördag 24 februari 2018

Lifehack - putsa silver utan kemikalier








Den här söta silverburken fyndade jag på loppis för ett tag sen. Lite "murrig". Dvs inte särskilt silverglänsande. Men jag tänkte att det nog skulle gå att polera upp. 









Och titta! Så här fin blev den när jag putsat upp den. Eller putsat eller putsat. Det var inte särskilt ansträngande och det krävdes inget putsande direkt. Och inga kemikalier använde jag heller. 



Så här gjorde jag:


1.

Koka upp vatten och stoppa i proppen i diskhon. Eller plocka fram en skål eller ett djupt fat.

2.

Lägg ut ett lager folie i botten av vasken eller skålen/fatet. Strössla ut ett lager bakpulver ovanpå foliet. Lägg ut silvret ovanpå bakpulvret så att det inte ligger på varandra, t ex om det är silverbestick. Strössla därefter ett lager bakpulver ovanpå silvret.

3.

Slå på det kokande vattnet så det täcker silvret. Nu ska bakpulvret börja fräsa lätt som kolsyra. Gör det inte det, får du strössla ner mer bakpulver i vattnet.


4.

Låt silvret ligga i vattnet tills det svalnat. Gnugga försiktigt med tummen om något mörkt sitter kvar. Skölj av och låt torka. 






Magi! 



(tipset hittade jag på landleyskok.se)



Inga kommentarer: