lördag 1 oktober 2016

Morgonsol och snabbjästa frukostbullar





Hade jag inte varit förkyld i veckan hade jag nog faktiskt ätit frukost utomhus imorse. Det var en kanonmorgon, denna första dag i oktober, och morgonsolen lyste starkt in i köket. 


Men det blev frukost i köket. Med nerdragna rullgardiner pga stark sol och ballonger i taket pga förra veckans kalas. Bilder - och recept - kommer, jag har varken hunnit eller orkat. 


Imorse hade jag missat att brödburken var tom. Det stod mellan att åka iväg till affären och att sätta igång ugnen. Jag valde det sistnämnda. Jag trollade fram nybakat. De här bullarna gjorde succé på förra helgens brunchkalas, men det var inte såna jag gjorde imorse. Jag hade inte alla ingredienser hemma. Men nedanstående ingredienser hade jag, så det fick bli andra bullar (pun not intended haha). 






ca 6 st


5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk rapsolja
2 1/2 dl vatten


1.


Sätt ugnen på 250 grader. 
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Häll olja och vatten över mjölblandningen. Rör ihop allt till en kladdig deg. Obs, degen blir väldigt kladdig!

2.

Rulla dagen i vetemjöl och rulla ut den till en längd. Dela i ca 6 bitar.

3.

Rulla bullar av degbitarna. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.


4.

Strö mjöl över bullarna och platta till dem.
(Jag hoppade över att strö mjöl över bullarna, barnen gillar inte "mjöliga" bullar. Det blev gott ändå)

5.

Grädda mitt i ugnen 9-11 min. Låt svalna på plåten. 


Njut av de nygräddade bullarna!


Originalreceptet hittade jag här.


Ett kanonrecept på ingredienser man nästan alltid har hemma. Rekommenderas varmt. Du trollar fram nybakta frallor på under en halvtimme. Det tar nog längre tid att köra iväg och handla, om du inte bor vägg i vägg med en livsmedelsbutik eller ett bageri... 



Inga kommentarer: