måndag 20 juni 2016

Förskott och efterskott och grillade munkar







Igår passade vi på att fira födelsedagar både i förskott och efterskott. 
Vi slog ihop tre födelsedagar, en i maj, en i juni och en i juli och firade allihop på en gång. 


Mycket smidigt, om ni frågar mig. 
Det har börjat bli så hos oss. På alla håll och kanter i släkten slår vi ihop kalas och firar många på en gång. Det blir nästan som julafton. 









Fast här ute dukar jag sällan på julafton... 
Även om det ibland är lika varmt, läs kallt, på midsommar som julafton på mina breddgrader...










Av nån märklig anledning hade jag visst råkat ändra bildinställning till kvadratiska bilder igår när jag fotade med mobilen.











Men lika märkligt var att jag visst lyckades ändra tillbaka till "vanligt" bildformat utan att veta om det. 










Men hör ni, egentligen hade efterrätten förtjänat ett eget inlägg. 


Grillade munkar! Japp, grillade munkar! Dela munkar på hälften, som två hamburgerbröd, stek på grillpanna, grillen eller i en vanlig teflonpanna, utan stekfett tills munken får fin färg. 


Lägg upp med stekhytan överst och dekorera med precis vad du vill. I originalreceptet var det blåbärskvarg, hallon och blåbär. Jag tog vaniljkräm, vispgrädde, jordgubbar och blåbär. Och lite flagad mandel på topp. 



Grillad munk. Precis som en alldeles nyfriterad i smaken. 


Mmmm.... 




Inga kommentarer: