lördag 14 maj 2016

Sydsvenskt





Imorse läste jag om en ny ordbok som snart släpps. En ordbok med skånska ord och uttryck. 





Men åååå, inser att jag måste utöka mitt ordförråd. Tänk att kunna krydda det med ord som klydderöv, bengalo och favoriten bugasprängd. 

Att sitta på en fin middag och avsluta med ett "åh så gott det här var, men jag åt nog för mycket för jag är alldeles bugasprängd". 




Här är det nog ordet onomatopoetiskt snarare än ordet räligt som jag fastnar för. Knappast ett skånskt ord, men vilket ljuvligt ord! Säg det högt. Och långsamt. För det går knappt att säga fort. 

Ono - ma - to - poetiskt. 

Ljuvligt!




Ska nog försöka prega in det i nån lämplig konversation. 
Ono-ma-to- poetiskt. Och bugasprängd! 


Fast då tycker folk kanske att man är helt fubbick och tror att man  är helt bengalo...
Fast jag får nog träna på att uttala det rätt. Annars tycker folk kanske att man är en klydderöv som inte får rätt på bokstäverna...

Fast då kommer jag säga att det bara är vrövvel! 


Inga kommentarer: