onsdag 16 december 2015

Låt oss prata kalender




Låt oss prata lite julkalender. Jisses vad det pratas julkalender. Hör mest klagomål om att den inte är julig, inte bra, inte som förr etc. 

Nej, men det har varit så många gånger förr. Det är inget nytt att svts julkalender inte är "julig". 


Vad tycker då vi om kalendern? Jag berättade ju efter första avsnittet att maken, jag och åttaåringen gillade den och att trettonåringen dissade den. Nu har vi sett mer än hälften av alla avsnitt och vad tycker vi nu?

Jo, så här. 

Trettonåringen dissar fortfarande kalendern. Han vägrar kolla. Kan i och för sig bero på att han har andra aktiviteter som lockar mer. Maken och jag gillar den mer för varje avsnitt som går. Nu har de fått upp ångan, Erik och Lotta, och vi roas av den torra, underfundiga humorn och det lite speciella skådespeleriet. Och den kunskapstörstande åttaåringen ÄLSKAR den. Hon suger i sig alla historiska detaljer och skrattar glatt på samma ställen som maken och jag skrattar. Hon funderar över vad som berättas och efter varje avsnitt vill hon veta mer. 

Så vad säger då detta? Att VI är supernöjda med årets kalender. Jag personligen saknar inte alls julkänslan, för vet ni, jag får julkänsla deluxe av kalendern, eftersom den får oss som familj - förutom tonåringen då - att samlas i en tvstund. DET är väl liksom meningen. 

Och som sagt, vår åttaåriga Loppa är supernöjd. Förmodligen både med själva kalendern och att hon får sällskap framför skärmen. 


Tummen upp för julkalendern 2015!