onsdag 24 september 2014

Filmtips!

Två gånger hittills i mitt liv har jag fulgråtit så jag skakat i en biosalong. Första gången var när jag såg Isabel Allendes Andarnas hus. Och andra gången var häromdagen när jag såg en dokumentär.

Dokumentären om musikern Björn Afzelius; TUSEN BITAR.





Jag säger bara...jisses.

Filmen visar hur stor han var som artist och hur komplicerad han var som människa. Fantastiskt filmat och klippt och så... nära. Man blir berörd. Man ler fånigt. Man skrattar. Man blinkar bort en tår. Och så börjar man, eller jag då, stortjuta. För jisses så rörande.

Och texterna! Visst har jag hört Björn Afzelius musik förut, men jag har inte hängt upp mig jättemycket på texterna. Eller rättare sagt, jag har inte hört hälften av låtarna som ingår i filmen, och när man hör historierna bakom varje låt, är det svårt att sitta oberörd.


Se den!





Själv ska jag söka upp hans låtar på Spotify.

Här är två låtar som inte bara berörde, men som jag tycker är otroligt vackra:







När jag googlade efter de här klippen och bilderna råkade jag hitta en recension av filmen där den beskrivs så här: "Hans storhet sliter hjärtat i tusen bitar".

Ja, banne mig.



Och nu har jag dessutom skrivit upp Ligurien på min bucket list. Dit ska jag bara! Nån gång.


Inga kommentarer: