tisdag 16 september 2014

24 timmar Köpenhamn

Eller lite mer än 24 timmar. En helg. I Köpenhamn.

Vi firade som sagt bröllopsdag i måndags. Eller rättare sagt, vi firade redan i helgen.
Tidigt på lördagsmorgonen lämnade vi barnen hos Farmor och Farfar och så tog maken och jag tåget till Kastrups flygplats. Men vi hoppade inte av där. Vi hoppade av på Hovedbangården. Mitt i Köpenhamn.




Vi hade funderat länge och väl på vart vi skulle åka för att fira kristallbröllop men så landade vi i Köpenhamn. Kanske lite för nära hemmaplan för att kännas som att resa "på riktigt", men Köpenhamn är ju alltid Köpenhamn.

Så Köpenhamn fick det bli.
En helg i september då det tokregnade.




Alltså det där med mat när man är på resande fot.
Äter man inte väldigt mycket? Eller är det bara vi..?

Vi åt i alla fall först frukost hemma och sen hade vi knappt landat på dansk mark förrän vi klämde i oss kaffe och croissant.

Vaddå danskt wienerbröd? Nej, vi gifte ju oss i Paris, så då får man väl äta en fransk croissant. Även om man är i Danmark.

Hrm...



Det var tydligen fler än vi som valt att tillbringa lördagen i Köpenhamn. Trots regnvädret.
Eller var det Fiskens dag som lockade så många?

Det luktade fisk där, på torget, vill jag lova.

Men vi skyndade oss fort förbi torget och fisken. Och alla människorna.




Och begav oss in på sidogatorna till Ströget.

Tror jag har berättat om det förr, men vi brukar undvika trängseln och turistfällorna på Ströget när vi är i Köpenhamn. Istället tar vi oss till sidogatorna bredvid Ströget. Där finns det inte bara färre folk, utan även en massa trevliga och udda butiker.




Som den här. En av favoriterna. Episode. Den fräschaste, käckaste och mest välsorterade second hand-butik jag varit i. 




Där brukar jag fynda skor.
Så gott som nya och till nästan inga pengar alls. Helt galet.




Galet var ordet.




Och galet var det här.

Vi brukar sällan (läs: aldrig) besöka kyrkor när vi är på resa. Och framför allt inte när vi är i Köpenhamn. Men ett infall fick oss att gå in i Vår Frue Kirke som vi passerat så många gånger när vi varit i Köpenhamn under åren. 

Och vet ni. Vi firade ju som sagt bröllopsdag. Precis när vi klev in genom porten började man spela Mendelsohns brudmarsch! 

Hur spooky var inte det?
Vilket sammanträffande! Och så mäktigt. 

Det var säkert generalrepetition inför ett kommande bröllop, men häftigt var det.




Köpenhamn.
En vacker stad.




En sån här Christianiabike ska jag önska mig när jag fyller femtio år. Så ska jag klä mig i nåt piffigt och cykla på långtur. Kanske i Köpenhamn.




Apropå piffigt. Färgglada vanliga cyklar.
Det kan förresten övriga familjen cykla på när jag cyklar runt på min Christiniabike. Och är piffig.




Eller så kan de åka tåg!




Sånt kan man sitta och titta på och fundera på när man klämmer i sig lite frukost. Eh... vänta nu. Är det nån som håller räkningen på hur många frukostar vi klämde i oss i lördags?

Men, om vi kallar nån för frukost och sån för morgenmad så låter det kanske lite bättre...?
Man blir ju så hungrig av allt promenerande... och man förbränner väl mycket under allt promenerande...?

Nåja, gott var det i alla fall. Och vi stod oss väl. På alla våra frukostar.




September i Köpenhamn.




Lite shopping blev det.
Berätta inte det för Loppan, men visst passade vi på att köpa födelsedagspresenter till den blivande sjuåringen när vi var där.

I Disneybutiken som både maken och jag tycker är en mardrömsbutik. Trång, full av barn folk och galet varm. De måste ha fel på luftkonditioneringen i den där butiken. Och den klämkäcka disneymusiken gör inte besöket mycket angenämare.

Men men, vi visste vad vi skulle köpa så besöket blev ganska kort. Loppan hade nämligen ända sen dagen efter vi besökte disneybutiken tillsammans i våras dagligen berättat vad hon önskat sig därifrån. Så valet var givet.

Minns ni när vi var där och hon hade en slant att handla för och hon valde ett par skor istället för en leksak? Som sagt, dagen efter det besöket började hon prata om leksaken som hon siktat in sig på men som hon tydligen då valde bort till förmån för skorna.




Färdigshoppade, trötta och mätta checkade vi några timmar senare in på ett hotellrum som såg ut som ett piffigt tonårsrum.

Finns det nåt bättre än att komma in på ett hotellrum, ta av sig skorna, ställa ifrån sig packningen och slänga sig på sängen och pusta ut?

Ja möjligtvis...






...hotellfrukost!


Men ingen tror väl mig om jag säger att hotellfrukosten bestod av en kopp svart kaffe?
Nä, kunde väl tro det.

Men efter allt tjat om frukostar och alla bilder på läckra frukostgodsaker så nöjer jag mig att visa kaffekoppen. Istället för äggröran, baconet, pannkakorna, wienerbrödet... Eh... 

Nej, jag skojar. Jag åt en skorpa!

ha ha. 



Tömde mobilen på bilder och hittade den här.
Den tog jag nog bara för att jag tyckte det såg ut som ett rosa dockhus.




Va?! Åt jag godis efter den frukosten?! 
Ja, lite färdkost behövde man ju.
Och nåt franskt att avsluta helgen med.




24 timmar senare.

Köpenhamn var ett väldigt trevligt ställe att fira kristallbröllop på.
Och det passade ganska bra att lägga till på listan över bröllopsdagar vi minns. Paris, Bryssel, Barcelona, Köpenhamn. Vi gifte oss i Paris. Firade treårsdag i Bryssel. Tioårsdag i Barcelona. Och femton i Köpenhamn. En regnig helg i september.

Kristallbröllop.
Nu siktar vi mot fjäderbröllop.
Vart åker man då? Fjäderholmarna?


Asch, vi har ett helt år på oss att planera!


Nån som undrar om jag köpte några skor?
Självklart! Vad trodde ni?


Inga kommentarer: