onsdag 19 juni 2013

Packningsdilemma, så här i semestertid

När jag var liten gjorde jag packlistor och planerade packning låååångt i förväg. Så kanske inte konstigt att jag nu har en dotter som gör likadant.

De första åren tillsammans med maken (innan barnen kom) packade vi också i god tid. Eller åtminstone en dag före avresa. Och så höll vi styvt på att kvällen före avresa skulle huset vara städat och röjt, packningen klar och vi gick på bio. För att liksom ladda. Gud så skönt att sjunka ner i biofåtöljen och veta att hemma var lägenheten städad och i hallen stod packningen klar och dagen efter väntade en semesterresa.




 Och nu? Ett antal år och ett antal barn senare? Nu packar vi (förutom dottern då, som är ute i god tid) i sista minuten. Knappt ens dagen före. Det sista panikpackar precis före vi stänger dörren. Då rusar vi svettiga ut i bilen eller taxin och är helt slut, för städat har vi så klart gjort. I sista minuten, även det. För det finns inget värre än att komma hem efter en resa till ett stökigt och rörigt hus, när man har en packning full av smutstvätt. Eller rättare sagt, jag tror det, eftersom det aldrig hänt. Vi har alltid kommit hem till ett välstädat hus. Även om vi som sagt städat i sista minuten. För så ska det vara. Det har jag i ryggmärgen sen jag var liten.



Jobbigt det där med packning, med andra ord. Och då har jag inte nämnt hur svårt det är att välja ut rätt packning! Att försöka packa minimalt, det har jag gett upp. Eller rättare sagt, jag TÄNKER alltid att jag ska göra det men lyckas aldrig. Om jag inte är en sån som kan bestämma kvällen före vad jag vill ha på mig dagen efter, hur i hela friden ska jag då kunna planera en hel semesters kläder i förväg?! Nej, man måste ju ha alternativ. Om man vaknar och inte känner för klänning. Eller helt plötsligt känner för klänning. Eller byxor. Eller shorts. Eller kjol. Eller den där tröjan. Eller den där blusen. För att inte prata om SKOR! Man måste ju variera sig så man inte får skoskav. Ehrmm...




Packning. Pust. Jag. Gillar. Inte. Att. Packa.

Kanske borde jag göra som jag gjorde en gång för hundra år sen när jag åkte på tjänsteresa till Asien och visste att jag hade utrymme på agendan för lite shopping. Jag packade ner sånt som jag inte ville behålla och dumpade det på hotellet när jag skulle hem så jag fick plats med shoppingen... Undrar förresten om hotellets städpersonal blev förvånade när de hittade papperskorgen full av nerslitna skor och urtvättade kläder...?





(bilder från pinterest.com)


2 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

GLAD SOMMAR!

Nu har vi städat varje vrå i huset. Faktiskt även flickornas pysselskåp. Sängarna är renbäddade. I tvättmaskinen rullar de allra sista som kommer få hänga på torkställningen några veckor. :-)

Väskorna är packade. Bilen är fulltankad. 6 veckor semester väntar.

UNDERBART!

Gillar så ditt tips med att använda upp gamla plagg, gamla skor och annat under en resa. Jag har även försökt anamma detta - men det är ganska svårt. Ska försöka bli bättre på det.

Kram till er alla från oss.

Kör försiktigt!

smile sa...

Sonen i huset frågade efter er häromdagen. "När får vi träffa dem igen?!" Hrm... När ni ändå sitter i bilen, fortsätt kör! Ni hittar hit!

Kramar till er alla!