tisdag 12 oktober 2010

Avdammad klassiker

Köpte ett gäng böcker på loppis i somras med avsikt att så småningom inviga dottern i den fantastiska Lotta-världen. Min barndoms absoluta bokfavorit. Än så länge är hon, som nybliven 3-åring, dock lite för ung för dem.

Men för sonen, som är åtta, är det alldeles perfekt lagom tid att inviga honom i pappans barndomsböcker. Här är premiärboken;


Enid Blytons klassiska Fem-serie! Oj oj oj, vad högläsningsstunderna har varit efterlängtade! Sonen har lyssnat fascinerat och smygläst en bit in på kommande kapitel varje kväll (YES!!! Precis det vi hoppades på!) Men oj vad det märks att böckerna har ett antal år på nacken! Men de är lika spännande för det, även om språket känns en aning främmande för nutidens barn/ungdomar.

Längtar tills jag får börja läsa Lottaböckerna för min lilla Loppa! Fast jag kanske ska börja tjuvläsa lite, jag också...

1 kommentar:

Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren sa...

Hej! Tror du inte att sonen skulle gilla Lotta-böckerna också? Vore skoj att få veta vad en åttaårig pojke tyckte om Lotta och hennes värld.

Soliga hälsningar
Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren