tisdag 1 september 2009

86 och 92

Att gå från bebisavdelningen till större-barn-avdelningen är stort. Åtminstone för den här mamman. Steget från storlek 86 till 92 känns väldigt stort. Inte bara för att man går ifrån bebisavdelningen och konstaterar att tiden gått ofantligt fort, utan för att det plötsligt är ett helt annat sortiment av barnkläder som ligger framför en.

Minns när sonen gick igenom samma fas. Plötsligt fanns det bara kläder med eldslågor och tattoeringsbilder! Inga neutrala kläder så långt ögat nådde. Jo, på bebisavdelningen!

Fem år senare är det likadant med dottern. Jag vill ha enkla, rena klänningar, typ västklänning (heter det så eller är jag från 1800-talet?) att ha blus eller tröja under. Eller nätt liten kofta över. Söta blusar och tunikor. Enkelt och stilrent. Men nej. Nu ska det plötsligt vara slitna jeanskjolar som knappt täcker blöjkanten. Tufft och glittrigt och vuxet. Till en 2-åring?? Nej tack!

Är det jag som är gammaldags? Ja, kanske. Men då bejakar jag stolt tanten i mig och plockar fram symaskinen.

(Bild från How to Kiss a Frog)

3 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Kanske är det så... Jag har förträngt det i så fall eftersom jag befinner mig i chocken av att O måste handla kläder ifrån avdelningen för små vuxna som arbetar med något som inte är tillåtet enligt lag. URSÄKTA att jag skriver så, men så känns det. Tröjor som inte täcker magen, byxor som är super-snäva, och vidriga glittertryck som får mig att må illa. På min tjej? Som vill ha rosa Hello Kitty-tröjor som värmer både armar, mage och rygg.


Som tur är finns Basic-sortimentet som är hyfsat städat om än lite tråkigt. Det är därifrån vi handlar.

Kram ifrån en mamma som har fått prova på att jobba dagtid - och som skulle kunna somna nu...

Anonym sa...

Usch, det där kommer jag ihåg..jag förstår inte varför man helt plötsligt ska förvandla sina små, till tonåringar, vid 2 års ålder!

Det värsta är att även min son 9 år förväntas gilla "mörkrets krafter"..nåja bortsett från Darth Vader då!...
Kram Milla:)

Annas Lycka sa...

Hej. Har samma känsla...glitter och tufft vuxenmode till småtjejer...nejtack. Har en syster som syr..även på beställning.Kanske kan vara nåt?? Kolla min lista Äppelpäppel heter hon. Kram Anna