torsdag 28 december 2023

Årets nyaste ord

 




Så har Institutet för språk och folkminnen släppt årets nyordslista. HÄR är den kompletta listan och här nedan är mina favoriter. Eller kanske inte favoriter, men de ord som jag fastnade för när jag läste listan. 


Dopaminfasta

Avhållsamhet från aktiviteter som antas ge påslag av signalsubstansen dopamin i hjärnan 


Jag tror att jag ska sätta det på min nyårslöfteslista. Fast jag kallar det digital detox. Undrar förresten om det begreppet funnits med på nån tidigare nyårslista?


Gargasnipe

Smygtagen bild eller film på en person som anses se konstig ut, vanligtvis publiserad på sociala medier


Det har jag hört familjens ungdomar använda, men jag har inte velat fråga vad det betyder. Nu vet jag. 


Ick

Drag eller beteende hos en person som en annan person finner frånstötande


Ytterligare ett uttryck jag hört ungdomarna använda.


Känslighetsläsare

Person med uppdrag att granska texter för att rensa bort potentiellt stötande innehåll


Ehh... ok. Visste inte att det fanns ett begrepp som hette så. Är det ett jobb? Jisses... 


Nepobaby

Person som får fördelar i sin karriär för att den har en känd eller inflytelserik förälder


Intressant. Ett modernt ord för den som utsatts för nepotism?


Situationship

Längre relation som befinner sig någonstans mellan romantiskt förhållande och vänskap


Ett annat ord för äktenskap, eller? haha. Men himla käckt ord.


Prompta

Skriva en textinstruktion till en AI-tjänst


Bra att jag läste det här. Förvånad att jag inte redan hört det i jobbsammanhang, men det har gått mig helt förbi. Gissar att det kommer bli ett vanligt förekommande ord i min jobbvokabulär inom kort. 


Tantparkour

Lättare fysisk träning för äldre där föremål i utemiljön används, exempel som hinder att klättra över


Underbart! Blir 2024 året då jag ger mig på en ny träningsform?


Vild graviditet 

Graviditet som genomförs helt utan kontakt med vården 


Oj.


Intressant lista i år. De enda orden jag kände igen var tydligen de som familjens ungdomar använt. Min favorit bland forna tiders nyord är från 2017. Jag använder det ofta. Sekundärkränkt. 



Inga kommentarer: