lördag 30 januari 2021

Fredagsfavoriter i tv-soffan

 





Sånt jag roar mig med en fredagskväll. Om jag inte somnar i soffan, alltså. Tre favoritprogram på raken. På Spåret, Carina Bergfeldt och Svenska Nyheter. Fast det är inte ofta som jag lyckas hålla mig vaken genom alla tre programmen på raken. Och det beror inte på att programmen är sömnmedel, det beror på att hela veckan liksom kommer ikapp och man bara däckar. 



Nåja, tackålov finns det ju numera möjlighet att titta på tv-program när man vill, via playfunktionen. Svenska Nyheter tog jag mig inte igenom igår, så det får jag titta på i ett mer vaket tillstånd. 



Men låt oss prata om de andra två programmen. Tänk att jag 30 år senare skulle bli lika fast som min morfar var när han levde och älskade att titta på På Spåret. Jag var i tjugoårsåldern och fattade ingenting. Men nu är det jag som sitter klistrad! Och förvånar mig själv varje fredag över vilken oväntad allmänbildning jag har. Eller snarare vilka konstiga saker jag inte visste hade fastnat i mitt huvud! Fredag efter fredag förvånar jag mig själv när jag hör mig själv ropa ut svar efter svar i TV-soffan - ibland till en lika förvånad make - och faktiskt får rätt. Att jag till exempel visste att svaret på en av förra veckans frågor var armagnac förvånar mig fortfarande! Och jag vill minnas att jag förra veckan upplevde exakt samma sak som Farah gjorde igår när hon överraskade sig själv till tårar över att kunna svaret på en fotbollsfråga! Förvånande men väldigt väldigt trevligt. Att man kan överraska sig själv och precis som Farah sa igår, känna sig galet stolt över sig själv. 



Apropå att känna sig stolt över sig själv, eller kanske bara väldigt väldigt nöjd berättade Howlin Pelle Almqvist om i gårdagens Carina Bergfeldt. Ett program som jag också förvånat mig själv att fastna för. Eller egentligen inte, jag följer Carina på instagram och blev nyfiken när jag läste att hon skulle ta vid när Skavlan gick på föräldraledighet. Nu har jag sett alla tre programmen hittills och jag är fast. Bäva månne Skavlan om han har ett programuppdrag att komma tillbaka till. Hon är ju strålande! Lockar fram det bästa ur gästerna. Och, som sagt, igår var en av dem Howlin Pelle. Nån som gått mig fullständigt förbi, men som nu gjorde mig supernyfiken. Vilken karl! Supercharmig! Måste spotifygoogla hans musik.  




Gårdagens Svenska nyheter kan jag inte orda om, eftersom jag somnade lagom till att signaturvinjetten spelades. Men det brukar vara klockren satir över nyhetshändelser. 

 

Men alltså, På Spåret, Carina Bergfeldt och Svenska Nyheter. Mina tv-favoriter på en fredagskväll. Har du missat nåt av dem rekommenderar jag dem alla varmt. Klicka på röd text så kommer du till programmen på svtplay.se.




1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Där känner man igen sig! På Spåret är så kul! Carina B är så bra! Och på fredagkvällen är man trött...