onsdag 11 mars 2020

Back home! Resestatus och bananbröd




Så är vi hemma igen! Efter en veckas besök i den brittiska huvudstaden. Oj, vilken vecka! Galet kanske att ge sig ut och resa så här i virustider, men när vi begav oss iväg sista lördagen i februari, kändes London och England ganska tryggt. Men visst, det var lite nervöst att ge sig iväg. 


Loppan i familjen var nog den som oroade sig mest, före avfärd. Vad skulle vi vänta oss på flygplatsen? Skulle vi mötas av folk i vita skyddskläder och bli "besprutade" av sprit när vi kom dit? Skulle de ta tempen på oss? Skulle alla, ALLA, utom vi ha ansiktsmasker? Ungefär så gick hennes tankar. 


Själv kunde jag så klart inte låta bli att ryckas med lite i - inte hennes oro, men i hennes funderingar. Men jag kan meddela att det var väldigt lugnt på flygplatsen (vi flög från Kastrup i Danmark). Inga vita skyddskläder och ingen som sprutade sprit på oss och ingen som tog tempen på oss. Under de två timmar vi var på flygplatsen såg jag tre personer med ansiktsmask. Loppan som hade tentaklerna ute lite mer än jag, räknade till tio personer. Flyget var fullsatt och på Gatwick var det lika lugnt som på Kastrup.


Väl framme i London var vi fullt upptagna med att vara londonturister, så vi tänkte inte så mycket på det. Eller jo, det kanske vi gjorde, men vi kände oss inte oroliga. Det var inte många som hade ansiktsmask på sig, på Londons gator, så man blev inte direkt påmind om det. Och tvättar händerna gör vi alltid och handspritsvåtservetter har jag alltid med mig i handväskan. 


Vi kom hem i helgen och vardagen är över oss igen och jag har så klart inte hunnit gå igenom mina foton, men det kommer! Det blev inte jättemånga klassiska turistmål, vi skippade London Eye, Buckingham palace, London Bridge och en massa andra klassiska turistmål. Vi hittade andra! Men jag återkommer som sagt till det. 


Under tiden tipsar jag om ett recept på bananbröd som jag bakade när jag kom hem. Vi åkte nämligen hemifrån och lämnade en skål med illgröna bananer i fruktskålen. Sex dagar senare var de så klart bruna, när vi kom hem. En anledning så god (haha, pun not intended!) som någon att baka bananbröd! 






Härligt saftigt bröd - eller är det en kaka? Jag tog två rejäla nävar valnötter i mitt och så skippade jag den hela bananen överst. Gött! 



100 g smör + ytterligare lite till formen
2 msk potatismjöl
2,3 dl strösocker
2 ägg, uppvispade
4 mogna bananer + 1 hel
3-4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk äkta vaniljpulver

Eventuellt:
1 näve pecannötter eller valnötter, hackade
1 liten näve mörk choklad, hackad
1 stänk kanel eller muskot


Gör så här:


1.

Värm ugnen till 175 grader. 


2.

Smörj och mjöla en brödform med potatismjöl.


3.

Vispa smör och socker med en elvisp tills det är vitt och krämigt. Blanda de uppvispade äggen med 4 mosade bananer och vispa sen ihop med smöret och sockret till en fluffig smet.


4.

Sikta samman alla torra ingredienser och rör sen ihop med banansmeten. Rör i nötter, choklad eller kryddor efter tycke och smak.


5.

Häll över smeten i formen och dela sen den sista bananen på längden och lägg med snittytan uppåt ovanpå. 


6.

Grädda i 60 minuter tills brödet är gyllenbrunt. 

Servera i tjocka skivor. 



Inga kommentarer: