måndag 20 oktober 2014

Historien om fröknäcket



För ett tag sedan var jag på picnic med en väninna. Medan vi satt och åt medhavd lunch pratade vi mat. Vi pratar ofta mat. Ibland pratar vi bakning. Vi har dock aldrig pratat om fröknäcke. Förrän just vid detta tillfälle då jag nämnde att "jag är sugen på att baka eget fröknäcke". Hann knappt säga färdigt meningen förrän min väninna stoppade ner handen i sin väska och fiskade upp ett litet alufolieklätt paket och sa "Här! Jag har bakat". 

Gissa om jag blev chockad!
Vilket kusligt sammanträffande.

Men gott var det och receptet fick jag. Eller rättare sagt, jag blev hänvisad till receptet på baksidan av Risentas majsmjölspaket. 

Och nu har jag testat.

Och varje gång jag äter en bit tänker jag, förutom på hur gott det är, även på vår mysiga utflykt och det lite kusliga sammanträffandet. 

Som också finns på baksidan av det där majsmjölspaketet, som sagt.


Ett fröknäcke med proveniens.



1 kommentar:

Anonym sa...

A Halleluja moment, varken det första eller sista... ;-) /M