måndag 29 juli 2013

Pärlpyssel

I omgångar "pärlas" det rejält här hemma. Dvs barnen, eller numera mest dottern, gör pärlplattor. Nån som har bra tips på vad man ska göra med alla dessa pärlplattor, förresten..?

Nåja. Häromdagen pärlade även jag. Fast jag gjorde inga pärlplattor. Jag tillverkade det här:




Här kommer en beskrivning hur jag gjorde.




Lägg vanliga pärlplatteplattor med hålet upp på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Inte för tätt, för de sväller lite i värmen. 




Sätt ugnen på 200 grader.




Efter 5 minuter ser pärlorna ut så här!




Låt dem svalna.




Före och efter. 

Ser nästan ut som minismå skivade svarta oliver.




När pärlorna har svalnat är det bara att trä dem på lämpligt band. Jag valde elastiskt gummiband från Panduro. 




När man väl bakat färdigt pärlorna i ugnen är det hur smidigt som helst att trä dem på tråden, eftersom hålen är stora.




Tadaaa! 


Kanske jag ska sätta barnen på att göra såna här istället för pärlplattor..? För halsband vet jag åtminstone vad man använder dem till. 


Inga kommentarer: