tisdag 4 augusti 2020

Där- och närodlat





Vi har några hallonbuskar i trädgården. Som jag berättat här tidigare är det normalt grannen som förser oss med bär. Smultron, vinbär, krusbär, björnbär. Och rabarber! Hon har ju t o m döpt sina rabarberplantor efter maken, eftersom hon vet att han älskar rabarber! Men vi har några hallonbuskar i vår egen trädgård. Faktiskt plantor som vi fått av grannen... 



Men de ger långt ifrån samma skörd som buskarna i grannens trädgård. Igår skördade jag en handfull. Ser inte mycket ut för världen, eller? Faktiskt största skörden hittills! 



Men. Grannens krusbärsbuskar levererar! Och vinbärsbuskarna likaså. Så när grannen bjöd in till självplock var jag snabb. 








Underbart! 



Vad jag har gjort av bären? Hälften av krusbären har gått åt till en krusbärsmarmelad jag hittat recept till på Elsa Billgrens blogg. Resten kommer jag nog göra en kaka av, för det finns en gräns för hur mycket marmelad vi förbrukar... Jag har ju redan gjort både rabarber- och körsbärsmarmelad. Hittade ett recept på krusbärspaj med toscatopping som jag nog tänker prova. Återkommer om det.



Vinbären blev till en supersmarrig kaka med vit choklad och havreströssel. Receptet hittar du HÄR.  






Men nu stänger jag syltfabriken för i år. Som sagt, det finns en gräns för hur mycket marmelad vi kan konsumera. Och kakor... Dessutom har jag frysen full av småländska blåbär.




Inga kommentarer: