tisdag 18 augusti 2020

Boktips


Det är tyvärr sällan jag tar mig tid att läsa böcker nuförtiden, men jag lyssnar gärna. Ljudböcker är kalas. Man kan "läsa" bok när man tar sig an ett strykberg. Eller sitter i bilen. Eller på bussen, vilket jag i och för sig inte heller gjort på väldigt länge. Men man kan.  Eller så kan man lyssna på stranden. Vilket jag gjort en del nu i sommar. Varvat med Sommar i P1. Men det får komma i ett eget inlägg, tror jag. 









Här är några av böckerna jag betat av under sommaren. 







KLUBBEN av Matilda Gustavsson 



Ingen har väl undgått skandalerna kring Svenska Akademin för nåt år sen? Om den s.k. Kulturprofilen som anklagades för våldtäkter, hot och trakasserier och som till slut dömdes för våldtäkt.


Journalisten Matilda Gustavsson publicerade 2017 ett reportage i Dagens Nyheter där arton kvinnor vittnade om våldtäkter, hot och trakasserier. Reportaget ledde sen till en kedja händelser där en av världens mest anrika kulturinstitutioner krackelerade inför världens ögon. 


I boken Klubben skriver Matilda om tiden kring publiceringen, efterspelet där kulturprofilen döms för våldtäkt och om motsättningarna inom Akademin. 


Jisses säger jag bara. Otäckt fascinerande. Läsvärd. Men bered dig på att du kommer bli förfärad. Och arg. 








EN NÄSTAN SANN HISTORIA av Mattias Edvardsson



En deckare som för en gångs skull inte utspelas i Stockholmsmiljö, utan i min grannstad Lund. Extra poäng bara för det. Boken handlar om grupp studenter som gick en skrivarutbildning på Lunds universitet i mitten av 1990-talet. En av dem blir så småningom dömd för mordet på stadens kultförklarade författargeni. Många år senare, vill berättelsens huvudperson, en av studenterna i gruppen, skriva en bok som vad som hände och samtidigt försöka rentvå sin dömde kurskamrat. Vi får följa historiens förvecklingar, både i nutid och dåtid. Och det visar sig att minnet inte alltid är pålitligt och huvudpersonen brottas med vilket som är viktigast, att hålla sig till den exakta sanningen eller berätta en bra historia. 






POJKEN I RANDIG PYJAMAS av John Boyne



Och så den bok som berörde mig mest. Pojken i randig pyjamas. 


Bokens handling börjar i Berlin 1942. Nioåriga Bruno och hans familj har blivit beordrade att flytta till ett annat hus långt bort där det inte finns någon att leka med och inget att göra. Runt och i huset rör sig en massa militärer och bortom ett staket runt tomten kan Bruno se att det finns en massa människor klädda i likadana randiga pyjamasar. Under sina upptäcksvandringar på tomten träffar Bruno på en jämnårig pojke, på andra sidan staketet. Pojkarna fattar tycke för varandra och fortsätter att träffas på varsin sida av staketet. Så småningom visar det sig att deras vänskap på förödande följder. 



Åh... mitt hjärta blöder. Vilken berättelse! Läs! 




1 kommentar:

Anonym sa...

Pojken i randigpyjamas finns som film, en berättelse man inte glömmer!