torsdag 13 augusti 2020

Kom en liten mus*, ville bygga hus...


Har ni hört talas om AnonyMouse? 



Ett anonymt konstnärskollektiv med bas i Malmö. De gör små små husbyggen i gatumiljöer. Stora nog för en liten mus. Därav namnet Anony Mouse. Deras första verk i form av italiensk bistro och en nötbutik ställde de ut i Malmö redan 2016. Tyvärr blev den vandaliserad tre veckor senare... 



Sen har de lite varstans byggt upp nöjespark, bensinstation, tygbutik, bara för nämna några. Och de har inte bara hållit sig till Malmö. I en hel del andra städer har det plötsligt dykt upp ett litet konstverk i gatumiljön. Så litet att man lätt kan missa det. 



Som igår när jag var i grannstaden och lunchade med en kollega. Hade inte hon ropat till när vi gick förbi, hade jag helt missat det. 








En liten skivaffär! I miniminiformat. Så himla söt. Och vilket pilljobb att tillverka. 








Tänkte att om jag fotar tillsammans med min hand så ser man hur litet det är. Men inser nu när jag ser bilden att det kanske inte riktigt framgår. Men tro mig, det var litet. 








Eller jo, jämfört med smågatstenen så ser man verkligen hur petite det är. Så himla gulligt. 




*Nej, för den som undrar så bor det så klart inte riktiga möss i husen! Hoppas jag... 




Inga kommentarer: