torsdag 20 augusti 2020

Dokumentärtips!


Tycker du om att titta på dokumentärer? Det finns ju ett galet utbud såna, både på "vanliga" tv-kanaler och på streamingkanaler som Netflix. Det är inte allt som tilltalar mig, men det som definitivt tilltalar mig är dokumentärer där man följer människor över tid. Alltså typ, vad hände sen, tio, tjugo år senare. "Vanliga" människor. Inte kändisar eller kufer som föder upp tigrar och sånt. Nej, helt vanliga människor.



Denna sommar har jag hittat två såna program på svt. Verkligen ytterligheter. En serie om småttingar och ett program om poliser. 








SVT följer nio familjer som alla fick barn 2010. Osminkad vardagsrealism. Fascinerande. Nio barn födda samma år, men i helt olika miljöer, med helt olika förutsättningar. Så himla fascinerande.









Tydligen en uppföljning av en dokumentär som sänts tidigare och som då handlade om när polisaspiranterna började sin polisutbildning 1989. Denna dokumentär följer upp dem 30 år senare. Också så fascinerande! Jag älskar att se hur folk såg ut förr och nu. Sjukligt, kanske, men jag tycker det är så fascinerande. Och dessutom se hur livet förändras, vilka val man gör och varför. Och här ingick även en ögonbrynshöjare, halvvägs igenom programmet. Jisses, vilken vändning liv kan ta. Kul också att se att Gunde Svans fru är med, dock utan att det nämns att hon är just Gundes fru. 



Bägge programmen hittar du på svtplay. Eller om du trycker på den röda texten under bilderna. 




Inga kommentarer: