onsdag 5 augusti 2020

Larvigt värre






Minns ni att jag visade den här bilden häromdagen? På svartplommonträden och det japanska blodgräset.








Jag tittade lite närmare på träden. 








Isch! Fulla av små insektsbett! 



Jag tog med några blad till plantskolan och bad om råd. 








De misstänkte små larver som dyker upp kvällstid och mumsar på bladen. Nej gud nej, jag har inte lyckats fånga en larv på bilden! Nej, det är ett bildcollage! Tackålov... Eller kanske inte... Det hade kanske varit lättare att plocka bort dem om de varit i den storleken. Usch... 



Rådet jag fick var nämligen att antingen att försöka få syn på dem och plocka dem - tack, men nej tack, säger jag - eller spraya bladen kvällstid med såpavatten. 








Såpavatten får det bli. Googlade och fick fram att 1-2 msk såpa till 1 liter vatten kan vara lagom. 









Nu håller vi tummarna att odjuren försvinner och mina träd återhämtar sig. 



Inga kommentarer: