fredag 7 augusti 2020

Fransk potatissallad - dagen före och dagen efter


Lunch



Så här brukar verkligen inte min lunch se ut, när jag jobbar hemifrån. Ofta glömmer jag bort att det är lunchtid, lätt gjort när man inte sitter på ett kontor och folk runt omkring börjar röja sig mot antingen matsalen eller utgången vid lunchtid. 



Men häromdagen såg lunchen ut så här. Ser det avancerat ut? Haha, det var verkligen snabbmat, för det var rester från dagen före, som jag bara piffade upp lite med fräscha grönsaker och rivna bitar av mozzarella. 



Minst lika gott som det var dagen före, när det var nylagat. Nyfiken på receptet?



8 - 10 personer



Potatissallad:


1 kg fast potatis
1 röd paprik
1 rödlök
1 dl solrosfrön
70 g ruccola
10 bitar soltorkade tomater
3 msk kapris
1 burk kalamataoliver


Vinägrett:

2 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1 msk senap
1 tsk sambal oelek
2 msk äppelcidervinäger
salt, peppar, oregano, timjan



Gör så här:


1.

Skrubba potatisen noga. Koka den hel i saltat vatten tills den blivit mjuk (ca 15-20 minuter). Slå av vattnet och fyll kastrullen med kallt vatten. Ställ åt sidan ett par minuter och tärna sedan potatisen.


2.

Hetta upp en stekpanna med lite rapsolja och ha ner en skivad paprika, rödlök och solrosfrön. Stek tills löken mjuknat och ha sedan ner allt i en skål.


3.

Blanda ner ruccola, tärnad potatis, strimlade soltorkade tomater, kapris samt oliver i skålen.


4.

Pressa vitlök och blanda ihop med olivolja, senap, sambal oelek, vinäger och kryddor. Kör vinägretten i micron en halv minut och ringla sedan över salladen. 



Ojojoj, så gott! Nu hade jag varken solrosfrön, oliver eller kapris hemma, så det skippade jag. I gengäld hade jag marinerade kronärtskockor som fick åka ner i salladen. Och som sagt, dagen efter piffade jag resterna med lite fräscha tomater, isbergssallad och bitar av mozzarella. Dessutom slängde jag ner bitar av den grillade kycklingfiléen jag serverade dagen före tillsammans med salladen. Det blev en helt annan rätt, men även den väldigt smarrig. 



Testa salladen, tycker jag. Riktigt riktigt gott. 





Inga kommentarer: