onsdag 22 juli 2020

Bortglömd badväska och funnen utflyktspärla






Häromdagen vaknade vi till utflyktsväder. Dvs inget strandväder. Det såg molnigt ut och det regnade lite när vi åkte hemifrån. Perfekt för en utflykt. 



Vi som tidigare i somras sagt att vi åker ingenstans, inte minsta lilla utflykt, utan att ha badväskan i packningen. Jag vet inte om det var medvetet pga vädret eller att vi glömde det, men någon badväska kom aldrig med i packningen. Och några timmar in på utflykten ångrade vi det... Men vi hade full agenda ändå och blev så nöjda. Trots avsaknad av bad. 



Låt oss titta! 



Översta bilden ger en liten ledtråd. Det var inte meningen vi skulle dit, det bara råkade bli så, och vilket bra "råkade-bli-så-ögonblick"! Vilken höjdare! Ett utflyktstips, om ni befinner er på sydsvenska breddgrader. 



Krapperup! 



Krapperup är ett gods på den skånska västkusten som ligger tre mil norr om Helsingborg och strax söder om Kullaberg och Mölle. Det nuvarande slottet uppfördes vid mitten av 1500-talet och ligger omgivet av en vacker park som är öppen för allmänheten året runt. Sedan 1967 drivs Krapperup av en stiftelse med uppgift att bl.a. stödja vetenskap och forskning. 



Exakt den texten - och lite mer - kan ju läsa HÄR. Och här nedan kan du se mitt bildhav. 









Vi börjar med en av de stora anledningarna till att åka dit. Maten! Alltså de räkmackorna går inte av för hackor! Gigantiska. Och precis så goda som de ser ut. Och även om man blir proppmätt på en sån kan man bara inte åka därifrån utan att även äta en av deras himmelska bakverk. Tiden det tar att välja vilken av alla frestelser man vill ha gör att man nästan hinner bli hungrig igen, mellan räkmacka och bakverk. 



Jo, jag överdriver inte! Det finns hur mycket gott som helst att välja på. Chokladkaka - så klart, inte ett fik utan chokladkaka. Citronmarängpaj. Rabarberpaj. Hallonpaj. Krusbärspaj. Cheesecake av olika slag... Jisses, det vattnas i munnen på mig bara av att skriva om det. Valet för maken var givet och snabbt gjort. Alltid rabarberpaj om det finns på menyn. Och denna - som syns på bilden ovan - gick visst rakt in på topp tre av de godaste sådana han nånsin ätit. Själv valde jag länge och väl. Cheesecake brukar vara mitt givna val, men jag såg inte dem förrän jag redan gjort mitt val. Ni vet, man ser inte skogen för alla träden... Nåja. Mitt val stod istället länge mellan krusbärspaj och mazarinpaj med passion. Jag valde det sistnämnda. Och njöt. Men funderar fortfarande på hur den där krusbärspajen smakar... Kanske en anledning att åka dit snart igen. Och ta med badväskan så vi kan ta ett dopp i närliggande Lerhamn...








Men oavsett hur mätta vi var, så gick det ner. Varenda smula. Såååå gott! 



På samma gård som caféet finns en liten konsthall. 








DÄR var vi senast för två år sen och såg en fantastisk utställning av bl a Odd Nerdrum. Den gången hade vi nog också glömt badväskan, men det hindrade oss inte att göra strandhugg i Lerhamn... 



Men tillbaka till nuvarande utställning. 























Jag, som varken läst på om utställningen, och min vana trogen, bara rusade in och började "ta in" konstverken, läst det finstilta  som presenterade konstnärerna, tyckte att de hade drag av Nerdrup-tavlorna vi sett just där två år tidigare. Det var något i konsten som påminde om dem. 



Hrm... jomenvisst. Maken, som är den som läser det finstilta, kunde upplysa mig om att en av konstnärerna haft Nerdrup som mentor och en var gift med honom! 



Se där, jag kunde se det! I konsten, inte i det finstilta... 








Min absoluta favorittavla.







Detaljerna i skjortan. 



Om maten var värd att ta sig till Krapperup för, så var även besöket i den lilla konsthallen det. Men utflykten var inte slut där. Och det finns ännu fler anledningar till att besöka Krapperup. Men det kommer i ett eget inlägg. 




Inga kommentarer: