fredag 10 juli 2020

Försmakssemester, Frankrikevibbar och Frankska tyger


Helgen före sista jobbveckan före semestern passade vi på att få lite pre-vacationkänsla. Vi åkte på staycation inte jättelångt hemifrån. Oj, det var en massa svengelska uttryck. Hängde ni med? Vi ville få lite försmak på semestern och vi åkte på en kort övernattningsresa på lagom avstånd hemifrån, maken och jag.






En natt på hotell och två heldagars utflykt, eftersom det inte var jättelång bilresa dit och hem. Perfekt.



Bästa tipset för att få försmak på semestern! Och det vi gjorde är bästa tipset på utflyktsmål, om ni är i trakterna. Låt oss titta på lite bilder. 



Vi börjar med en vätskepaus som gav Rivieranvibbar.










Oj, vad det kändes som vi var tillbaka i Frankrike! Fast vi satt på en uteservering i hamnen i Sveriges åttonde största stad. (Googla på det, om du inte vet vilken det är! Ok, jag erkänner, jag fick själv googla storleksordningen...) 







Men alltså, vädret var strålande och det kändes verkligen som vi var på sydligare breddgrader. Tyvärr kändes det även som att det absolut inte rådde nån global pandemi för jisses vad folk inte höll sig på avstånd. Och faktiskt, några av de där uteserveringarna brydde nog inte heller sig om att följa rekommendationerna, för på vissa av dem stod bord och stolar tätt, tätt. Självklart höll vi oss på vår kant och valde ställen där vi hade avstånd till andra besökare. 







Skål för den strålande idén att börja semesterkänslan en helg i förväg!






Efter en dag med franska vibbar och försmakssemester och smarrig hotellfrukost på hotellets innergård - alltså ännu fler Frankrikevibbar på det, att kunna äta frukost utomhus - begav vi oss hit. Ett av mina topptre utflyktsmål för sommaren, Sofiero. 



Så glad att vi var morgonpigga och kom dit typ fem minuter före de öppnade. Två äldre damer stod framför oss i kön och två yngre bakom oss. Ingen folkstormning och ingen trängsel. Perfekt! 






Haha, den här bilden hade ju varit käck om jag bara lärt mig ställa in skärpan på kameran. Borde tagit bilden med mobilkameran istället... 






Vi tog sikte mot slottet. 







Där bakom träden skymtar de två damerna som stod före oss i ingångskön. De hade visst samma planer som vi.








Att vara tidiga in på utställningen i slottet.








Josef Franks flora. HÄR kan du läsa lite om den. Eller så skrollar du vidare här och tittar på mitt bildregn. 



Men innan vi "går in" så kommer här anledningen till att jag, när jag tipsar om utställningen, råder dig att vara där när det öppnar;






Gissar att det blir långa köer senare under dagen, för det var begränsning på hur många besökare varje rum fick ta emot. 







Eller rättare sagt, det vet jag, för jag frågade vakten, som berättade att hon och hennes kollegor slussar in besökarna efter hand, när köerna är långa. Men det var så skönt, nästan lyxigt, att få "ta in" varje rum utan att trängas med en massa andra utställningsbesökare. 



Är ni nyfikna på själva utställningen? Ok, då kommer ett bildregn här. 







Josef Frank himself. 



Om du inte tryckte på länken tidigare i inlägget så kan jag väl berätta här vad det står på Wikipedia om Josef Frank. Vem är det? 



Jo, en österrikisk-svensk arkitekt och formgivare. Född 1885 i Baden nära Wien i Österrike, död 1967 i Stockholm. Han var en av funktionalismens pionjärer. HÄR är en annan länk där du kan läsa mer om honom. 



På utställningen, som pågår t o m den 20 september, visas hans textilier i vacker slottsmiljö. Utställningen görs i samarbete med Svenskt Tenn och djupdyker i Josef Franks färgrika mönster från botanikens värld. 







Gröna Fåglar. Ett av mina favoritmönster. Väggen är tapetserad med trycket Elefant. 







Bara för att Gröna Fåglar är ett av mina favorittryck, blir det några fler bilder på det. 







Eh... lite för... mönstrat för min smak. Nippon, tror jag att det är trycket heter. 








Rox and Fix heter det här trycket. Tydligen en lek med orden rocks and figs. Toppiga bergssiluetter och fikonträd. 








Notturno. Lite för mycket åttiotal för mig... Men i rätt miljö superläckert.








En annan favorit. Så fint tillsammans med mörka möbler. Kolla HÄR hemma hos Elsa Billgren. 








 Nej, nu får det räcka med bilder på mönstrade tyger här! Jag blir alldeles snurrig när jag går igenom alla mina bilder. Du måste åka dit och se dem i verkligheten istället! 



Låt oss lugna ner färgintrycken lite med att titta lite på rummen med den permanenta utställningen i slottet istället. 







Nämen, här råkade visst jag hamna på bild! Det är jag som oftast håller i kameran och jag har svårt att släppa den. Och det går absolut inte att be maken ta ett foto, för dels "ser" han inte det motiv jag har i mitt huvud och dels blir det alldeles för stelt. Jag fixar inte att posera. Han har dessutom oftast bara tålamod att ta en bild. Som jag sällan blir nöjd med...  Så om jag ska fastna på bild, blir det så här. Väldigt sällan. 







Minsann, en bild till. Här beundrar jag utsikten.






Där ute i den ljuvliga slottsträdgården.
Men bilder därifrån tittar vi på i ett eget inlägg. 



Och jag tipsar än en gång om utflyktsmålet Sofiero slott och slottsträdgård



1 kommentar:

Anonym sa...

Underbar semesterberättelse du delar med dig av. Fick semesterkänsla läsa och titta på vackra bilder. Delad glädje är dubbel glädje :-) /M