måndag 20 april 2020

En helg med ketchup






Ketchup? Ja visserligen hade vi ketchup till de grillade hamburgarna vi åt i fredags, men det var inte den ketchupen jag refererar till i rubriken. Jag tänkte mer på uttrycket "ketchupeffekt". Ni vet först händer det ingenting, ingenting, ingenting och sen  allt på en gång. Precis som när man skakar en ketchupflaska (en sån i glas, ni vet). Man skakar och skakar och skakar och ingenting kommer ut och sen kommer det värsta blaffan ketchup. 


Ungefär så var vår helg. Fredagkväll och lördag hände det inte så mycket. Mer än att vi åt gott, jag levererade pensionärskasse och jag gjorde sånt som man alltid gör. Tvättar, plockar, kollar på tv... Men så igår, så kom ketchupen! Ja j-r vad vi fick fart! 






Efter frukosten åkte spaden fram och vi grävde äntligen upp en rad lagerhäggbuskar som av nån märklig anledning sett ut så här några år: 







Som om något litet kryp kalasat på dem. Men vi har aldrig lyckats se några kryp. Vilket jag i och för sig är väldigt tacksam för... 






Bort med dem! Nu funderar jag på om den där idéen på hur jag ska ersätta dem fortfarande håller. Får fundera lite till. Och kanske bevaka tills det dyker upp på bra pris... 



Men jag nämnde ju ketchup. Så det betyder att vi fick mer gjort igår än det här? Jomenvisst! 






Stenarna jag köpte förra veckan kom på plats. Efter att jag krupit runt i rabatten och rensat ogräs. Det gav lite träningsvärk, kan jag säga. 



Och det gjorde det här också:






En förrådsvägg som fick två lager färg. 






Kände mig nästan som i tomtens verkstad på julafton. Målade jag randigt, eller? 



Inga kommentarer: