lördag 11 april 2020

Boktips!






Ett boktips kan kanske vara på sin plats? Så här i lediga påsktider? "Min pappa Ann-Christine" av Ester Roxberg, tycker jag att du ska läsa. Eller lyssna på, om du föredrar att lyssna på ljudböcker. 


Boken handlar om hur trebarnspappan och prästen Åke Roxberg vid 59 års ålder berättar för sin familj att han identifierar sig och vill leva som en kvinna. Detta är dottern Esters berättelse om vad som händer när man plötsligt får en pappa som heter Ann-Christine. Ingen var förberedd på att den hobbysnickrande prästen och trebarnspappan Åke Roxberg skulle förändra sitt liv, allra minst familjen. Ester Roxberg skriver att om att förlora en förälder, som ändå finns kvar i en annan skepnad. Hon försöker förstå och acceptera, döljer sin vrede, lägger pussel med sina hågkomster. 


Boken har filmatiserats med Rolf Lassgård i huvudrollen och som film heter den "Min pappa Marianne". Jag har inte sett filmen än och jag får se om jag kommer att göra det. Måste smälta boken först. Rekommenderar den varmt. Inte bara för att det är en intressant och rörande historia, boken är skriven på ett vackert språk. Läs den! 



Inga kommentarer: